"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 18 בדצמבר 2011

מכירים את אטריות השעועית?

אטריות שעועית הן קלות מאד להכנה ומאפשרות ארוחות שונות ומגוונות [קוראים להן לפעמים גם אטריות זכוכית glass noodles].
הן מופיעות לא מעט במטבחים האסיאתיים השונים ואפשר למצוא אותן היום לא רק בחנויות טבע, אלא גם ברשתות הסופר למיניהן.
אני איכשהו מרגישה איתן הרבה יותר בנוח (מבחינת זה שאינן מכילות גלוטן. על אף שכאן כתוב שכן מכילות גלוטן. אולי רק בגלל תהליך הייצור, כי במש אין גלוטן) ואינן כמו "פסטה" שאני בהחלט במודעות לגבי אכילתה



אפשר להכין עם האטריות האלה כ"כ הרבה דברים. בשיטוטים במסעדות אסיאתיות וברשת תמצאו המון מתכונים לסלטי אטריות שעועית קרים. אולם  בהחלט אפשר להכין איתן גם מנות של מוקפצים למיניהם, קדירות וכו'.

הן קלילות יותר בגוף מבחינת התחושה והעיכול, משביעות וממש כייפיות. וגם קל מאד להכין אותן.
הדרך הפשוטה היא להשרות אותן למספר דקות במים רותחים. כבר יצא לי גם להשאירן בסיר עם מים רותחים להרבה יותר זמן מזה (משהו כמו חצי שעה) ולסנן אחרי. הן יצאו מעולה גם כן.
מי שרוצה יכול לגזור אותן במספריים, כדי להשיג אטריות קצרות יותר, אולם אין כל מניעה להשאירן בדיוק כפי שהן.

בפעם האחרונה שהכנתי אותן יצאו לי שתי מנות שונות, שבהן אשתף אתכם.

אטריות שעועית מוקפצות עם עוף וירקות


חומרים


חבילת אטריות שעועית
נתחי חזה עוף (בכמות הנדרשת לכם. לי היו 3-4 "שניצל עוף" שחתכתי)
גזר בינוני
5-6 עלי מנגולד
הרבה עלי תרד
[אפשר להוסיף פה עוד הרבה דברים, אבל זמני היה מוגבל וגם אכלתי עם סרבני כוסברה, שאותה הייתי מוסיפה פה בשמחה]
לרוטב: 1-2 כפות רוטב סויה, 1 כף סילאן

אופן ההכנה

מכינים את האטריות לפי ההוראות [ השרייה של 5-10 דקות במים רותחים וסינון]


חותכים את הגזרים לרצועות דקות, קוצצים את המנגולד והתרד לרצועות.
במחבת מקפיצים את נתחי העוף למספר דקות, עד שמזהיבים ומוכנים ומוציאים הצידה.
עם מעט שמן מקפיצים- מערבבים את רצועות הגזר ל 1-2 דקות. מוסיפים את המנגולד והתרד ומעט מים, כדי שאלה לא ייטגנו, אלא יותר יתאדו (אפשר ממיי השריית האטריות).
מערבבים ומכסים ל 1-2 דקות. מוסיפים את העוף ואת רוטב הסויה והסילאן. מערבבים היטב, בודקים תיבול ואם צריך מתקנים


מוסיפים את האטריות ומערבבים היטב לספיחת הטעמים והרוטב


אפשר גם להגיש בצלחת את אטריות השעועית ואת המוקפצים מעליהם.


סלט אטריות שעועית

מאחר ונשארו לי קצת אטריות, החלטתי להכין מהן גם סלט קר.
בתחילה הוספתי להן כף שמן שומשום וכף רוטב סויה.
אח"כ חתכתי ירקות והוספתי: גזר קטן, כמה צנוניות, כמה גבעולי בצל ירוק ולא מעט כוסברה (כן, אני יודעת שיש שממש סולדים מכוסברה. וותרו, או השתמשו בפטרוזיליה במקום).
הוספתי גם מעט אגוזי קשיו



יצא יאמי ביותר!

8 תגובות:

  1. עינת שיתפה אותי עכשיו במידע חשוב ומעניין שאני מרגישה שאני חייבת להעביר פה גם:

    הי ורד, בוקר טוב
    ראיתי את הפוסט היאמי על אטריות השעועית.
    הפסקתי להשתמש בהן אחרי שקראתי קצת על תהליך היצור. את יכולה לראות בויקיפדיה -
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cellophane_noodles
    בחלק שנקרא Health concerns
    הן עשויות מעמילן שעועית ולא ככ מזינות
    פעם בדקתי בערכים התזונתיים (לא זוכרת של איזו חברה) ובערך החלבונים היה כתוב 0גרם...
    נראה לי שמהבחינה הזו כבר עדיף פסטה
    בכל מקרה, נראה טעים מאוד :))
    המשך יום נפלא
    עינת

    עניתי לה:


    עינת, תודה על המידע.
    ממה שקראתי אני לא רואה בעיה עם המש עצמו, אלא יותר עם תהליך ההכנה שעשוי לערב חומרים כימיים רעילים למיניהם. אני מבינה שדובר על חברות ספציפיות ושזה לא הכלל לגבי כולן. אולם אין ספק שבזה שמדובר במזון שמיוצר כ"כ רחוק, אין לנו ממש שליטה עליהן.

    ממה שאני קוראת שם, מדובר בתהליך ייצור מסורתי בסה"כ שבו משתמשים בעמילן המש (בגלל זה אין שם חלבונים) ובחלקים אחרים של העולם מכינים את האטריות האלה מעמילנים אחרים של ירקות עמילניים , שורשים ודגנים למיניהם. זה תהליך ייצור דיי קלאסי.

    היתרון פה הוא שאין בהן גלוטן ואינן נחשבות "דגנים", כך שמתאימות לאנשים שלא רוצים/ יכולים לצרוך גלוטן או דגנים והן גם קלות יותר לעיכול.

    מסכימה איתך שעניין החומרים האסורים הוא נושא בעייתי ביותר ואין לנו ממש דרך לפקח עליו...

    תודה שהבאת את המידע הזה לתשומת לבי- לא הכרתי אותו- אוסיף את זה לפוסט.

    השבמחק
  2. נדמה לי שהן מכילות גם תפו"א

    השבמחק
  3. אני חושבת שיש גם אטריות תפו"א (בעיקר סביב פסח), אולם באלה לא אמור להיות תפוחי אדמה.

    אחרי שראיתי את הסדרה של אהרוני וגידי גוב על מסען של האטריות ברחבי העולם על דרך המשי, אני מרגישה שאני מבינה (קצת) יותר טוב איך מכינים אטריות שונות ומשונות בחלקים שונים של העולם.
    בתכלס, מדובר בסוג של עמילן. לצורך העניין זה לא משנה ממה מפיקים אותו- מחיטה, שעורה, תפוחי אדמה, אורז, מש, בטטה, דלעת, שורשים למיניהם, כוסמת וכו'.
    כל מה שזמין באותו החלק של העולם.
    מוצאים דרך להפיק את אותו העמלין ולייצר ממנו אטריות. מזון מרוכז אנרגטית (בעיקר עתיר פחמימות) שיכול להשמר כשהוא מיובש לאורך זמן רב. יש לזה ערך רב עבור מטיילים, נוודים, או אנשי העולם המודרני שזקוקים לאוכל שיכול לעמוד על המדף זמן רב.

    השבמחק
  4. מצרפת גם את תגובתה של דגנית:

    נתקלתי בחבילות שהכותרת איטריות שעועית ,אבל בחלקן אפונה שזה לא נורא וחלקן עמילן תירס שזה לא נראה לי תקין ועוד כל מיני. אז אולי כדאי להמליץ בבלוג לקרוא לפני שקונים וכמובן שזה תופס לגבי כל הקניות , אבל מאיטריות השעועית "נכוויתי" בקניה לא ראויה מבחינתי.

    בברכה
    דגנית

    השבמחק
  5. אני אעמיד פנים שלא קראתי את התגובות, כי בכל פעם שקוראים על משהו מתברר שלא כדאי לאכול אותו.
    ולכן רק אוסיף שהאטריות האלה הולכות מעולה עם שרימפס ושום (ואם אין כוסברה אפשר אפילו עם נענע, עגבניות טריות, קצת רוטב סויה וטיפה חומץ אורז או לימון).

    השבמחק
  6. :-) בכ"ז זה טוב לדעת...
    כי זה מחזיר אותנו תמיד לקריאה טובה של מה שכתוב על האריזות.
    וזו גם תזכורת נוספת לחשיבות האוכל המקומי בגדול. אם מדובר על משהו שאנחנו צורכים ברמת היומיום, זה עשוי להיות בעייתי (אולי), אולם אם מדובר על משהו שאנחנו צורכים פעם ב- כגיוון, נראה לי שזו אלטרנטיבה טובה בסה"כ.

    וחשוב לזכור גם מיהו קהל היעד. אם מדובר על מישהו עם רגישויות ספציפיות, מחלה כמו צליאק, אם בעיה עם גלוטן, זו עדיין אלטרנטיבה מצויינת לפסטה הרגילה.

    אהבתי את הרעיונות שלך, תמר!

    השבמחק
  7. היי ורד
    מה הערך התזונתי שלהן?
    באלו שיש לי בארון,כתוב שיש רק פחמימות. איפה מתחבא החלבון מהשעועית?
    תודה

    השבמחק
  8. עד כמה שידוע לי מדובר על אטריות שמוכנות מהעמילן של השעועיות השונות, כך שלא הייתי מצפה שיהיה שם יותר מדיי חלבון. זה פשוט עמילן שונה מזה של החיטה, ללא גלוטן... קל יותר לעיכול ולבישול.
    לא מודבר על אטריוה שעשויה מכל השעועית, כמו שכאשר מכינים מירקות ושאר חומרים ממצים מהם את העמילן שבהם.

    השבמחק