"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שישי, 22 בפברואר 2013

אתגר תזונת פליאו 30 - ההנחיות

אתגר "תזונת פליאו 30" הוא הזדמנות להתנסות בתזונת פליאו מדויקת ונקייה למשך 30 ימים בלבד.
אולי קראתם או שמעתם על תזונת פליאו, אולי רציתם להתחיל ולא ידעתם בדיוק איך לעשות את זה, אולי יתאים לכם להצטוות לעוד אנשים (גם אם רק וירטואלית) ולהתנסות באתגר בחברותא, אולי אתם כבר מיישמים תזונת פליאו ורוצים את ההזדמנות לדייק אותה עוד קצת, או להעצים את האפקט שלה משלל טעמים




יש אנשים שאורח החיים שלהם מראש שואף לפליאוליתי, שכבר עשו שינויים מרחיקי לכת בצורת האכילה והחיים שלהם ובכל זאת קשה להחזיק בכך ב 100% ותמיד ישנם דברים שאוכלים מהם יותר מדיי ואפשר לדייק ולרדת יותר לעומק.
יש אנשים שסובלים מאתגרים בריאותיים שונים ומגוונים ושמעו שאולי תזונת פליאו תוכל לעזור להם עם האלרגיות שלהם, או בעיות המפרקים, או האסטמה, בעיות העור, או המחלות האוטואימוניות שלהם.
יש אנשים שמבינים שתזונת פליאו תוכל, אולי, לעזור להם לרדת במשקל.

30 יום של תזונת פליאו מדויקת ונקייה יוכלו בהחלט לתת תחושה מספיק טובה של הכיוון הזה- האם זה מתאים לי? נכון עבור הגוף שלי? אפשרי ליישום, גם בחיי היום יום העמוסים שלי? באמת לא אהיה רעבה כל היום- מה כבר אוכלים שם? איך אפשר להעביר יום בלי לחם או פסטה?
אחד היתרונות של האתגר הזה הוא שהוא באמת אינו מצריך מיקום מיוחד או הפסקה בשגרת החיים היומיומית (על אף שזה תמיד יכול להיות נחמד) אפשר לעשות את האתגר ולהמשיך בשגרת עבודה, לימודים, ניהול בית- משפחה וחיים.
כן יידרשו התאמות של אורח החיים, יותר בישול בבית אולי, יותר דיוק וקנייה של חומרי גלם מתאימים (או אולי נכון יותר לומר, הסרה של "מזונות" ששלטו שם ביד רמה קודם לכן J ) וירידה לפרטים (בעיקר כאשר אוכלים מחוץ לבית ויש פחות שליטה במה שנכנס לצלחת). זו הזדמנות להתאמן על בירורי עומק אצל חברים שמבשלים עבורכם, במסעדות ובחדרי האוכל בעבודה- משם ודאי תצאו עם תובנות והחלטות לגבי ההמשך.

האתגר מדייק ניואנסים בתזונת הפליאו שאולי בשגרת חיים רגילה הם כן יהיו בסדר עבור מי שמיישם תזונת פליאו. כמו, למשל, שאלת הפחמימות הבטוחות או מוצרי החלב.
שהרי בכל זאת אנחנו לוקחים על עצמנו אתגר.
איך ממשיכים הלאה משם? זה כבר עניין לדיונים פילוסופיים ופרקטיים כאחד. מומלץ וכדאי להיעזר בקבוצת התמיכה בפייסבוק שהוקמה לצורך המקיימים את האתגר בלבד.
לשאלות כלליות ולימוד בנושאי תזונת פליאו בכלל, כדאי לפנות לקבוצת
paleo Israel בפייסבוק, או לאחד הבלוגים של תזונת פליאו, המתוחזקים ע"י אנשים שזהו אורח חייהם ומאפשרים לימוד מעמיק בסוגיות שונות בגישה





 הכללים: מה מסירים מהתפריט למשך 30 הימים הקרובים של האתגר

·        סוכר בכל צורה שהיא. אף לא ממתיקים שנחשבים בריאים יותר מאחרים, כמו דבש, מייפל אמיתי, סילאן, סטיביה ועוד.
תזכורת: אלכוהול גם הוא סוכר ולכן גם הוא אינו מתאים לשתייה או לבישול .

·        שמנים מזוככים ומעובדים למיניהם- זה כמו מובן מאליו, אולם חשוב שזה יהיה ברור. בהמשך נבין אילו שמנים כן מתאימים לצריכה.

·        דגנים בכל צורה שהיא. מלאים או לבנים. אלו המכילים גלוטן (חיטה, שיפון, שעורה וכוסמין) וגם כל השאר, כמו אורז, דוחן, כוסמת, קינואה, שיבולת שועל ועוד (שחלקם אינם בהכרח דגנים, אולם משייכים אותם לקבוצה הזו).
גם את כל מוצריהם, כמובן, כמו אטריות, פסטות, קמחים, עמילן ועוד.

·        קטניות למיניהן, בכל צורה שהיא.
זה כולל, כמובן, גם סויה על כל צורותיה (מי שממש חייב רוטב סויה יכול לחפש את ה
coconut aminos ולהשתמש בו במקום. אומרים שהטעם דומה...).

·        חלב ומוצריו כמו גבינות, יוגורטים, חלב, שמנת, חמאה ועוד.

·        ללא חומרים משמרים למיניהם, מייצבים, צבעי מאכל, מונוסודיום גלוטמאט וכל שאר הרכיבים שמוסיפים בתעשיית המזון.
·        בלי ממתקים ופינוקים למיניהם כמו פנקייקים/ עוגות/ מאפינס  וכו' מקמח קוקוס או שקדים, עמילן טפיוקה ועוד.
למשך 30 הימים הקרובים!

·        מומלץ שלא להישקל או לערוך מדידות גופניות מכל סוג שהוא במהלך 30 הימים של האתגר. זאת על מנת ללמוד ולהתמקד בתחושות הגופניות שעולות במהלך 30 הימים הללו ולא לחשוב רק על אובדן המשקל. כשמתחילים לצרוך פחות סוכר התחושות הגופניות מתעדנות ומאפשרות לנו להכיר יותר ממדים של עצמנו ולדייק את הצרכים שלנו במגוון מצבים.
וגם כדי שכל העניין לא יהפוך למעין רדיפה שכזו אחרי משקל או תחושה מסוימת. קחו את זה כסוג של התנסות, מחקר, התבוננות.
בהחלט מומלץ לערוך מדידות לפני התחלת האתגר ובסיומו. אפשר גם לצלם ולהעלות לדף הקבוצה שלנו בפייסבוק, או לאחד הבלוגים של תזונת פליאו שאתם עוקבים אחריהם. זה בהחלט נותן פרופורציות גם לאנשים אחרים






אז מה אוכלים כל היום?

הכללים הם דיי פשוטים כאשר מדובר באוכל אמיתי.
אוכלים מזונות מהחי למיניהם: בשר, דגים, עוף, הודו, ביצים, שומן מהחי.
זה כולל, כמובן, גם איברים פנימיים כמו לב, כבד, טחול ועצמות למיניהן (ציר עצמות הוא מקור מצוין לחלבון ומינרלים זמינים).

שפע של ירקות, עלים ירוקים, פירות ואגוזים וזרעים במידה- המידה היא אישית וכדאי לשמור אותה בצמצום יחסי, כדי שלא להפוך מאלה חלק ניכר מהתפריט במהלך ימי האתגר.
אפשר גם לאכול תפוחי אדמה, בטטות ושאר שורשים המכילים יותר בפחמימות. גם כאן מומלץ לשים לב למידת אכילתם ולא כדאי לבסס עליהם את הארוחות.

שמנים מהחי כמו שומן בקר, אווז, כבש.
שמנים מהצומח כמו שמן קוקוס, גהי- חמאה מזוככת (מוצר החלב היחידי שמתאים באתגר, כי לא נותרו בו חלבוני חלב כלל), שמן זית מכבישה קרה, שמן אבוקדו.

רצוי שלא לצרוך מזונות מעובדים כלל, אולם ברור שישנם מזונות שמישהו אחר הכין שאפשר לצרוך במידה ואינם מכילים תוספת סוכר או חומרים משמרים למיניהם (כן, כן, קראו היטב ובחרו בחלופות ללא אותם חומרים), כגון מרבית החומצים, חלב קוקוס (בלי תוספים וחומרים למיניהם), ירקות כבושים במלח, רסק עגבניות למשל.
צריכת קפה, תה שחור ושוקולד היא בידכם. זו יכולה להיות הזדמנות להיפרד מהם לזמן מה (או לתמיד), או לצמצם את צריכתם. בכל מקרה אם בוחרים להמשיך לצרוך אותם יש כמובן לדאוג שזה יהיה ללא הסוכר, החלב והממתיקים. ושוב, עניין המידה...




עוד כמה דברים לפני שיוצאים לדרך

  • ·        ההתחייבות שלך היא בפני עצמך
  • ·        בסה"כ מדובר ב-30 ימים. זה לא מעט, אולם גם לא ממש הרבה, נכון?
  • ·        כדאי לנסות את זה בצורה שלמה בלי המעידות הקטנות של "רק טעימה מהפסטה של בת הזוג, כי היא אמרה שזה ממש טעים", או "רק לסיים את השאריות מהצלחת של הילדים" או "ללקק את כף הערבוב של התערובת לעוגה"
  • ·        בסה"כ מדובר ב-30 ימים!
  • ·        אפשר להיעזר במדריך לתכנון הארוחות של whole9 שנמצא פה (ובכלל בהרבה מהחומרים שנמצאים באתר שלהם) או בחומרים שיעלו בבלוגים הישראליים העוקבים אחרי תזונת פליאו.
  • ·        כאשר אתם אוכלים, התרכזו באכילה. אל תאכלו תוך כדי גלישה ברשת, מענה לטלפונים או שיחות ועידה בעבודה.
  • פנו את הזמן הנדרש לאכילה, התעלמו מהטלפון אם הוא מתעקש לצלצל דווקא בזמן הזה ועסקו רק באכילה.
  • באמת שזה לא לוקח הרבה זמן, אולם יש לזה משמעות מבחינת הלעיסה, העיכול, תחושות הרעב והשובע האותנטיות והקשב הפנימי ובהחלט ייתכן שתגלו עוד כמה יתרונות.
  • ·        ואל תשכחו- מדובר ב-30 ימים!



חוץ מאוכל

כדאי לעשות דברים קצת אחרת גם בהיבטים אחרים של החיים.
אם כבר מפתחים תשומת לב...

·        שינה חשובה לחילוף החומרים, להטענת מצברים, לשמירה על רמות אנרגיה מתאימות, לקיום תהליכים שונים בגוף.
אורח החיים המערבי דואג לכך שנצמצם בשעות השינה שלנו ככל הניתן. בעזרת גירויים של חשמל ואור מלאכותי ושפע הפיתויים שהם טומנים בחובם: טלוויזיה, מחשב ושאר פלאי הטכנולוגיה. וגם בילויים עד שעות לילה מאוחרות, עבודה שמשתלטת על שעות הפנאי ועוד.
כוונו למינימום של 8 שעות שינה בלילה באופן קבוע.
נסו שלא לשכב לישון אחרי 23:00 בלילה.
מומלץ לישון בחושך מוחלט ככל הניתן.

·        קבוצת תמיכה חשובה בכל תהליך של שינוי, על אחת כמה וכמה שינוי כזה שבא לידי ביטוי בכל יום במשך 30 ימים.
מצאו את קבוצת התמיכה שתתאים לכם- אם זו הקבוצה שפתחנו במיוחד בפייסבוק, אם אלה כמה חברים שעושים אתכם יחדיו את האתגר, אם זה חבר שסיכמתם אתו מראש שברגעים קשים אתם מתקשרים אליו כדי לקבל עידוד.
אל תעשו את זה לבד!
אולי זה אפשרי, אולם זה לא יקל עליכם.
ובכלל... אנחנו בני האדם רגילים לעשות דברים בקבוצות גדולות או קטנות יותר. זה בטבע שלנו. קל לנו יותר לשתף פעולה עם אחרים סביב מטרה מסוימת ולשאוף לשם ביחד.
התנסו בזה, במיוחד אם אלמנט השיתוף והתמיכה אינו נוכח בחייכם באופן קבוע. מי יודע? אולי תגלו שזה באמת יכול לעזור לכם ותתמכרו...

·        מצאו דרך לבלות קצת יותר זמן בחוץ, בטבע.
גם אם אתם חיים בעיר עדיין יש פארקים למיניהם או את הים.
נסו למצוא דרך להיות בחוץ (ולא בשופינג ברחוב) כמה שיותר פעמים במהלך השבוע.
זה מרחיב את הלב ותורם לקרקוע ולתחושת הפרופורציה.
כבני אדם התפתחנו בטבע, בחוץ. השהייה שלנו בפנים, בבתים, במשרדים, ליד שולחנות עבודה היא מנהג חדש יחסית ויש לו את החסרונות המרובים שלו. החל ממחסור בתנועה ובאוויר נקי, דרך אי חשיפה מספקת לשמש (חשובה לסינטוז ויטמין
D  ולעוד כל מיני דברים אחרים) ועד לתחושת האגו שחייב להתגמד לנוכח הים רחב הידיים, או ההרים הגבוהים, או שפע גווני הירוק שהטבע מציע לנו.
מבינים את הכוונה? צאו החוצה כמה שיותר שיש ביכולתכם. זה טוב לכם!

·        מיצאו דרך להפעיל את גופכם בצורה שתהלום את צורכיכם והעדפותיכם.
יש באמת כל כך הרבה שיטות פעילות, התעמלות ותנועה. לכל אחד מתאים משהו אחר, יש תקופות בהם תהיה משיכה לכיוון מסויים ואילו בתקופות אחרות המשיכה תהיה לכיוון אחר.
העיקר להיות בתנועה!
הגוף שלנו בנוי לתנועה וכאשר אלמנט התנועה אינו נוכח מספיק ביומיום יהיו יותר קיבעונות גופניים, מגבלות בתנועה, עלייה במשקל וכאבים למיניהם.
אפשר ורצוי לשלב בין שיטות תנועה שונות. העיקר שיהיו בהלימה לגוף הפרטי שלכם. לא מומלץ להעמיס או לעסוק בפעילות יתר. גם במצבים של פעילות יתר יכולים להתעורר קשיים גופניים למיניהם.
תנועה כחלק מאורח החיים היומיומי הבריא שלכם.

·        פתחו מודעות למקומות בחייכם בהם יש יותר מדיי מתח- סטרס.
יותר מדיי מתח אינו בריא לנו ומעמיס על הגוף ועל הנפש.
כאשר אנחנו לומדים לזהות את המקומות בהם יש עודף מתח, יהיה קל לנו גם להבין מה צריך לעשות על מנת לפרק אותו.
וגם כאן יש אינספור שיטות ודרכים. בחרו במה שהכי נכון עבורכם ואל תדחקו הצידה היבט חשוב כל כך של החיים היומיומיים.

·        במידה ואתם מעשנים או צורכים חומרים ממכרים למיניהם, האתגר הוא הזדמנות מצוינת להתנסות בפרידה מההרגלים האלה. משלל סיבות ידועות.

מוכנים לצאת לדרך?
שיהיה בהצלחה!

רשימת הבלוגים הישראליים שלוקחים חלק באתגר:

פליאו סטייל  http://www.paleostyle.co.il/
מר קדמוני  http://www.kadmoni.com/
בלוג דל פחמימות  http://www.carbfree.co.il/
מה יש לצהריים   http://veredleb-nutrition.blogspot.co.il/
האתגר הקדמוני  http://etgarkadmoni.blogspot.co.il/
מי צריך פחמימות  http://whoneedscarbs.wordpress.com/
פליאו ישראל  http://paleo-israel.co.il
הסלסילה של מיה ואודי  http://maya-udi.blogspot.co.il/
פליאו במטבח http://www.paleo-kitchen.co.il/
Donut's kitchen  http://www.donutskitchen.com/


4 תגובות:

  1. תודה ורד זה מאוד ממקד .אילנית

    השבמחק
  2. כתבה מועילה מאוד. עוסרת לי למקד את עצמי לקראת החזקה לפליאו

    השבמחק
    תשובות
    1. מעולה!
      שיהיה בהצלחה.
      יש בבלוג המווון רעיונות לארוחות שיכולות לתת השראה ליומיום

      מחק