"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום רביעי, 9 באפריל 2014

התחלת אכילה לתינוקות



כאשר אני מעבירה מפגשים של התחלת אכילה לתינוקות אני מדברת בין השאר על סימני המוכנוּת להתחלת האכילה אצל קטנטנים ועל המזונות שאיתם אפשר להתחיל.
אמהות רבות רוצות את המידע הזה בכתב, כדי שיוכלו לחזור אליו אחרי המפגש וליישם את הדברים עליהם דברנו.
בשבילן וגם עבור אחרות אני עושה פה רשימה של מזונות שאפשר להתחיל איתם ומהם להתקדם לשאר המזונות הנאכלים בבית, שהרי המטרה של התחלת האכילה היא שהתינוק יתחיל לקחת חלק פעיל יותר גם בחיים החברתיים של המשפחה שלו.
 
המידע המובא כאן אינו שלם, כמובן, אלא מעין רשימה של מזונות.
את המידע המלא ניתן לקבל במפגשים הקבוצתיים ובהדרכות אישיות




פירות: אבוקדו, בננה, תפוח, אגס, מלון, פירות יבשים (רצוי מאד אורגניים), אבטיח ולאט לאט להתקדם לשאר הפירות.

ירקות: כתומים למיניהם (בטטה, גזר, דלעת, דלורית), עלים ירוקים למיניהם (פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בזיליקום ועוד), שורשים ופקעות (סלרי, פטרוזיליה, שומר, סלק, לפת ועוד), בצל, שום ובהמשך גם כל השאר, מצליבים, סולניים ועוד.

מזונות מהחי: בקר, מעט איברים פנימיים, הודו אדום, עוף, דגים (ללא עצמות), חלמון ביצה ובהמשך גם חלבון. מוצרי חלב- אם בוחרים לתת- בשלבים מעט מאוחרים יותר כאשר יש להעדיף עם % שומן גבוהים ככל הניתן ולא מעובדים.

אגוזים וזרעים: בצורת חמאות בעיקר (שקדיה, טחינה ושאר חמאות אגוזים), או טחונים היטב. ניתן להכין מהם ממרחים, שתייה, לשלב במזונות ועוד.

שומנים רצויים להוספה למזון- למקסימום שובע, אנרגיה וספיגת רכיבי מזון חיוניים: שמן זית, שמן קוקוס, שמן אבוקדו, גהי, חמאה, שומן בקר/ כבש/ אווז.
כמובן שיש להעדיף את השמנים מכבישה קרה או מהפקה בייתית ככל הניתן.

דגנים: רצוי לתת אחרי שיש כבר חשיפה למגוון מסויים של מזונות. כדאי להתחיל עם אלו נטולי הגלוטן: אורז, כוסמת, קינואה, אמרנט, דוחן, טֶף ולהמנע ככל הניתן מהצפת דגנים עתירי גלוטן בצורת מאפים, לחמים, עוגות, עוגיות ומזונות מעובדים.
ובכל מקרה כדאי להשרות ולהנביט ככל הניתן ובבישול איטי עם כמות מים גדולה.

קטניות: גם אותן רצוי לתת אחרי שיש כבר חשיפה למגוון מסויים של מזונות.
רצוי להשרות ולהנביט היטב לפני האכילה.
כדאי להתחיל עם העדינות שביניהן, כמו: עדשים למיניהן ומש.

בכל מצב בו ישנן התוויות רפואיות ספציפיות, מחלות למיניהן, או בחירות תזונתיות אישיות כדאי לקבל הכוונה אישית מדוייקת.

רוצים לארגן בסביבתכם מפגש כזה?
מוזמנים ליצור אתי קשר


לקריאה נוספת:



יום שלישי, 8 באפריל 2014

לימונים כבושים

שוב, כמו בשנה שעברה, הצטברו הלימונים על העץ המדהים.
שוב הכנתי לימונים כבושים, כמו בשנה שעברה באופן דיי דומה...




זה היה כבר קצת לפני פורים והשנה החלטתי לתת לימונים כבושים כמשלוח מנות.
נראה לי שזו תחילתה של מסורת נחמדה עבורי



המטבח מתמלא ניחוח לימוני חזק



וגם בבלאגן לימוני




מלח, פלפל שחור ופפריקה מתערבבים להם ביחד



הצנצנות מתמלאות להן בטעם וצבע ונשארות לעמוד על השיש למשך 2-3 שבועות






בסוף הכנתי סלט לארוחת ערב בקערה הלימונית, עם שאריות המיץ והתבלינים שהשתמשתי בהם לכבישה

יום רביעי, 2 באפריל 2014

איך יודעים שבא אביב? כולם עושים ניקויים מסביב

ברצינות, הגענו ל ה-עונה של הניקויים למיניהם.

האביב!!!

האנרגיה הירוקה- צבעונית שפורצת מסביב בשלל גוונים, הכל נובט מהקרקע ומבשיל על העצים- מוקדם מכרגיל, יש לציין (שסקים בסוף מרץ? תמיד הם הבשילו בסביבות מאי על העץ שלנו).
וזה זמן מעולה להתחבר לאנרגיה הזו גם עם הגוף שלנו, לנקות את כל מה שהתחבא לו עמוק בפנים והתכנס לו מהסתיו אל החורף, לנער את האבק ואת תאי השומן, לאבק את שכבות העור שצברו לכלוכים.
ומה לא?

כווווולם פתאום שואלים אותי על ניקויי אביב- אמהות שאני מלווה אותן אחרי לידה ביעוצי הנקה (אפשר לעשות ניקוי כשמניקים?), וגם כאלה שפגשתי כבר מזמן והתינוקות שלהן גדלו, מטופלים שלי, סטודנטים לשעבר, אמהות של חברים של הילדים, חברים בפייסבוק ועוד ועוד.

לאורך השנים יצא לי לעבור אי אילו ניקויים שונים ומשונים, מצומות, דרך שתיית מיצים (תראו כמה זה עתיק, עוד היו לי שם רק 2 ילדים...), גם ניקוי של אורז ומש וירוקים וגם את אתגר הפליאו ולמדתי שלכל אדם יש את הניקוי שמתאים ונכון לו. ולפעמים זה ישתנה בתקופות.
מה שבטוח הוא שכל אחד יוכל להרוויח ממודעות גדולה יותר למה שהוא מכניס לגוף שלו וכל אחד יוכל למצוא את הצורה שנכונה לו כדי לאפס את מערכת העיכול, לתמוך בתהליכי ההחלמה שלה ושל הגוף כולו.

את הסלט הזה יקבלו, לדעתי, כמעט בכל שיטת ניקוי.
הוא ירוק, הוא מקומי, הוא מכיל טעמים ואיכויות מגוונים ביותר, הוא לגמרי אביבי!
אה, ואת כולו מצאתי בגינה (טוב, חוץ מהשמן שהוא בעצם שמן הזית בו השתמשתי להשריית העגבניות המיובשות שהכנתי לפני ימבה זמן, ביחד עם רוזמרין מהגינה...)

משמאל בכיוון השעון:
חמציצים, זעתר, מנגולד, חרדלים, נענע,
כובע הנזיר, סלרי, תרד, עלי חרצית צעירים


בתוספת מיץ לימון (מהגינה) והשמן שהזכרתי

נקיון אביב שמח ופורח!!!


יום חמישי, 27 במרץ 2014

תחתיות ארטישוק ממולאות בבשר ברוטב

אני לא נוהגת לקנות אוכל מוכן, או חצי מוכן.
גם כי אני אוהבת להכין לבד וגם כי אני רוצה לוודא שאני יודעת מה יש בתוך האוכל שאני אוכלת.
ולכן שמחתי למצוא את תחתיות הארטישוק הללו בסופר, במקרר הקפואים.
זה מעין קיצור דרך, נכון, אולם כזה שאני מרגישה בנוח איתו, כי לפי רשימת הרכיבים אין בהן משהו שאינו "כשר" לשיטתי




תתרשמו בעצמכם




הכנתי אותן ברוטב עגבניות בסיסי עם בצל, שום, קצת ירקות שהיו לי במקרר (גזר וקולרבי), רסק עגבניות, ציר עצמות, מלח, פלפל, כורכום, פפריקה ו... זהו נדמה לי...
כמו שאני מכינה קציצות

אה, רואה בתמונה שהיו גם עשבי תיבול מיובשים (אורגנו, טימין וכו')

יצא סופר יאמי, על בסיס כוסמת
[החבר'ה אהבו, על אף שהיה קצת חריף יותר ממה שאני בד"כ מכינה]


אני אוהבת ארטישוק!!! והמוצר הזה יכול להכנס אליי (מדיי פעם) הבייתה...

יום שלישי, 25 במרץ 2014

תבשיל מעניין וחד פעמי- דגים מיובשים וכרוב סגול

למה חד פעמי?
כי אני לא בטוחה שאעשה את אותו הדבר בדיוק בפעם הבאה.
דגים מיובשים בהחלט נכנסו לי ברגע זה לאפשרויות.
איזה דבר נחמד זה!
איך לא הכרתי קודם!


חמותי הביאה לפני כמה זמן דגים מיובשים כשחזרה מטיול באיסלנד (נדמה לי...).
בסיור שערכתי ב"טיב טעם" הקרוב לאזור מגוריי (דיי רחוק, אולם הגעתי איכשהו לסביבה) מצאתי אנשובי מיובש

משמאל "חמור הים" האיסלנדי (מזל שיש גוגל טרנסלייט)
ומימין האנשובי המיובש

החלטתי לבדוק מה אפשר לעשות מהם וגם "לגמרי במקרה" קבלתי מאחד הבלוגים שאני עוקבת אחריהם פוסט על תבשיל פורטוגזי העושה שימוש בדגים מיובשים.
האם יש משהו באוויר? (אני תמיד תוהה בהקשר הזה לגבי רעיונות שנוחתים אצלי בראש ופתאום אני שמה לב שהם לגמרי בסביבה שלי באותה תקופה. מעניין...)

כדי להתעסק עם דגים מיובשים צריך להרטיב אותם.
כלומר, להשרות אותם.
אפשר להשרות ללילה, או במים רותחים לפחות זמן. יש גם כאלה שמבשלים עם מיי ההשרייה הראשונים, מביאים לרתיחה ומחליפים את המים. מעין קיצור תהליכים שכזה.
אני הלכתי על משהו באמצע, השריתי במים רותחים ל 3-4 שעות. כי זה מה שהיה לי ודגדג לי להכין את זה כבר





קראתי כל מיני מתכונים והבנתי מה הרעיון הכללי והחלטתי לנסות עם מה שהיה לי בבית- המון כרוב סגול!

חומרים

200 גרם דגים מיובשים (זה מה שהיה, מתארת לעצמי שאפשר פחות או יותר. תלוי בכם)
2 כפות שמן קוקוס
כרוב סגול שלם
5-6 שיני שום
פיסת ג'ינג'ר מגורדת
2-3 עלי דפנה
קופסת רסק עגבניות קטנה/ 2-3 עגבניות בשלות מרוסקות
פלפל שחור לפי הטעם
1 כוס חלב קוקוס (רצוי עם כמה שיותר % שומן ובלי חומרים משמרים)
חופן נאה של פטרוזיליה
חופן נאה של עירית

אופן ההכנה

את הדגים מניחים להשרייה במים. אפשר ללילה ואפשר במים רותחים במשך כמה שעות.
מה שהכי פרקטי עבורכם.
הם צריכים להתרכך.
כאשר הם כבר מרוככים מכינים את שאר המנה.

קוצצים את הכרוב לרצועות דקות, פורסים את השום, מגרדים את הג'ינג'ר, קוצצים את הפטרוזיליה והעירית.
בסיר גדול מחממים את שמן הקוקוס וזורקים אליו את השום והג'ינג'ר לערבוב קליל ומהיר.
מוסיפים את רצועות הכרוב ומתחילים לערבב.
אנחנו רוצים שכל הרצועות יתחככו בשמן ושהכרבו יתחיל להצטמצם בנפח שלו.
זה לוקח כמה דקות טובות של ערבוב. מדיי פעם סוגרים את המכסה ונותנים לו להזיע קצת ואז שוב חוזרים לערבוב.
אם נראה שהחום גבוה מדיי והסיר קצת נשרף כדאי להוריד את חום האש, או להוסיף ממש מעט נוזלים לסיר






אחרי שהכרוב התחיל להצטמצם מוסיפים את הרסק ואת שאר התבלינים (אין צורך במלח, בגלל הדגים) ושוב מערבבים




אחרי ערבוב טוב אפשר להוסיף את הדגים שסיננו מהמים (אל תזרקו את המים, נשתמש במעט מהם) ושוב לערבב.
עכשיו מוסיפים את חלב הקוקוס לערבוב ומעט מהמים.
כמה מעט? לפי העין, זה תלוי אם אתם רוצים תבשיל נוזלי יותר או פחות.
אני הוספתי ממש מעט נוזלים, כי רציתי אותו יותר נזידי ופחות מרקי.
מבשלים כך, במכסה סגור על אש קטנה (אחרי רתיחה נוספת) עוד כ-20 דקות, או עד שהכל התרכך היטב לשביעות רצונכם (כן, אין מנוס מלטעום תו"כ).
כשזה מוכן מוסיפים את הפטרוזיליה והעירית הקצוצות לסיר ולהגשה




בהחלט שילוב הצבעים האהוב עליי!




יום ראשון, 23 במרץ 2014

אם תפגשו בזיליקום בחנות לא תקחו אותו אתכם?

לפני כמה ימים נכנסתי לחנות טבע בבוקר ועל הדלפק היו צרורות של בזיליקום טרי.
כל כך התגעגעתי לבזיליקום שמיהרתי לקחת אתי צרור אחד.
כשהגעתי הבייתה מייד הכנתי פסטו- מתבקש, נכון?






אכלתי אותו ככה בכפית (נתתי גם לילדים לנשנש קצת, הקטן התלהב והשלישית ממש גילתה את אמריקה ולקחה איתה ביום שלמחרת פיתה עם פסטו), הבנות אכלו אותו עם פסטה.

הכנתי גם רוטב של שמנת עם פסטו שהוא הכי יאמי בעולם, אפילו לאכול ככה בכפית, כמו מעדן שכזה.
הגדולה שלי הכריזה שזהו הרוטב הכי טעים בעולם!!!





ואת מה שנשאר שפכתי מעל ירקות ושיגרתי לתנור

חומרים

צרור בזיליקום טרי
3-4 שיני שום
שמן זית (לפי העין)
מלח, פלפל
חופן צנוברים
תוספות אפשריות (שויתרתי עליהן הפעם): חומץ בלסמי, גבינת פרמז'ן מגורדת

אופן ההכנה

מכניסים למעבד מזון את הבזיליקום, השום והתבלינים.
מערבלים היטב ומוסיפים כמה כפות שמן זית ואת הצנוברים.
מערבלים לעיסה חלקה ואם יש צורך מוסיפים עוד שמן זית.
המרקם הסופי צריך להיות מאוחד ועיסתי, לא נוזלי מדיי.

להכנת רוטב השמנת מחממים שמנת לבישול (אני תמיד בוחרת את זו עם הכי הרבה % שומן), עד סף רתיחה (כדי שלא תשרף).
מוסיפים  כמה כפות פסטו (לפי הטעם ומידת הסמיכות שרוצים ליצור), מלח ואפשר להוסיף גם גבינה שאוהבים. אני הוספתי קצת גאודה עזים שהייתה לי.
מבשלים עוד 1-2 דקות ומורידים מהאש.

כאמור, זהו רוטב נפלא לפסטה ולכל תבשיל.
אפשר לשמור בצנצנת סגורה במקרר במשך כמה ימים (אם יחזיק אצלכם מעמד!)



יום שלישי, 18 במרץ 2014

סלט עם רוסטביף

יום אחרי שאכלנו את הרוסטביף שהכנתי בהשראתה של דניאלה, נשארו לי כמה פרוסות.
החלטתי לחתוך אותן לרצועות דקיקות ולשלב בסלט גדול ביחד עם:
חסה
בצל ירוק
אבוקדו
נבטים (חילבה הפעם)
פלפל אדום (רמירו אהובנו)




אם כי באמת כל דבר ילך ויאפשר לרוסטביף להשתלב בו בצורה נפלאה!
סלט שהוא ארוחה