"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 9 בספטמבר 2018

פוייקה לטיולי החגים

הרבה אנשים יצאו בחגים האלה לטיולי שטח, או לקמפינגים.
פויקה מאפשר ארוחה מלאה בסיר אחד, בישול על גחלים לצד אש ישירה עם כל האווירה הריחות והטעמים.
הפויקה יכול להיות צמחוני - טבעוני- בשרי- גלוטני וואטאבר נכון לכם.
אפשר להכין מראש את כל המרכיבים בבית ולהעמיס את הפויקה עבור היום הראשון בשטח
אפשר להכין הכל בשטח
הכל תלוי בכם



הפעם יצאנו רק לכמה שעות, לרגל יום הולדתו של בעלי (מזל טוב! היה ממש כיף) אז הכינותי מראש

בצל ושום
ירקות מתובלים במלח, פלפל, אבקת שום, קארי (מה שאוהבים)
פולקע'ס עם מלח מתובל

כלי עם שמן קוקוס וכלי עם אקסטרה מלח , כדי שלא נתקע בלי
היה גם חלב קוקוס קטן, לתוספת טעם
ואורז לבן בשביל לספוח את הנוזלים בסוף ולאחד את כל הטעמים

הגענו לשטח ומיהרנו להניע אש
כי ייקח זמן עד שייווצרו הגחלים המתאימים עבור הפויקה, כדאי שזה יהיה לפני רדת החשיכה



כשהאש הניעה קצת אפשר היה לצאת קצת לסקור את השטח




אופן ההכנה

מחממים את השמן בפויקה החם
מכניסים את הבצל והשום ומערבבים קצת. הכל נעשה ממש מהר.
מוסיפים את הפולקע'ס ומערבבים היטב כדי "לסגור" את הבשר במשך כמה דקות.
מוסיפים את הירקות לערבוב. הכל צריך להיות יחסית מהיר, מבלי לזוז מהסיר בשלב הזה.
מוסיפים קצת נוזלים, לא יותר מדיי, כדי שלא יווצר מרק. זה כזה 'ככה וככה' לפי העין (מצטערת)


כשהכל מתקדם, אחרי נגיד 30-40 דקות, מתחילים לבדוק את מצב הירקות והעוף
יש האומרים שכשהגזר מוכן הפוייקה מוכן
אפשר להוסיף את חלב הקוקוס, לבדוק טעמים ולהוסיף עוד מלח או מה שרוצים

כשנראה שהדברים בכיוון טוב, לקראת סיום אפשר להוסיף את האורז
מבשלים עד שהוא סופח את כל הנוזלים ומוכן
כמובן שהכל מאד מודולרי ואפשר להכין לגמרי בלי:
אורז/ עוף/ ירקות/ בשר
מיחקו את המיותר
כך שזה יתאים לכל אג'נדה תזונתית שהיא

תצטרכו להאמין לי שהייתה שם מנה לתפארת של אורז, ירקות ועוף
בשלב הזה כבר לא היה זמן או חשק לצלם
היינו עסוקים באכילה תחת חופת הכוכבים בשמיים
שנת טיולים, ארוחות נהדרות, בילויים משפחתיים וטבע נהדרת

יום שבת, 8 בספטמבר 2018

הזמנה להכרות מחודשת- משתנה עם עצמנו

כמה הגיגים לקראת תחילתה של שנת לימודים חדשה.
רגע חגיגי שכזה, עת אנחנו יוצאים מתוך החופש עם שלל חוויות, תחושות ורגשות, משאירים את כל אלה מאחורינו, מצדדינו, מתחתינו או מעלינו ופנינו קדימה אל מה שעתיד להגיע עכשיו.

נכון, יש עוד כמה חופשות וחגים שיאפשרו לנו כמו לנער מעלינו את שאריות החופש הזה, משל היה שאריות החול שנדבקו לנו ולילדינו על הרגליים ועל הידיים לפני הכניסה לאוטו או הבייתה




אז לא, אין כאן מתכונים לקופסאות האוכל של ילדינו (אולי בהמשך...), או תחליפי פליאו ללחם וללחמניות למיניהן (את אלה אפשר למצוא למשל פה ואני בטוחה ששיטוט בבלוג יפגיש אתכם עם עוד מתכונים מתאימים).

יש פה הזמנה להתבונן על עצמנו, על החלקים השונים שאנחנו מורכבים מהם. כמו היו חלקים של משחק הרכבה המאפשר לנו צורות מורכבות שונות בכל פעם. בכל תקופה, בכל עונה, בכל מצב רוח. בין חופש לשגרה, בין חג לימות חול, בין לפני לבין אחרי, בין מחוץ ל- לבין מתוך ה-






ואם גם את- כמוני- היית צריכה לחכות עד לחזרה לשגרה כדי להרכיב את עצמך מחדש אחרי התפרקות החופש על כל היבטיה, ועיסוקך הוא בעולם הלידה על שלל כיווניו ומורכבויותיו אולי תגלי שדווקא הרגע האחרון הוא הכי מתאים עבורך להצטרפות לקורס bot1 עם קרן פרידמן גדסי (ובליווי שלי גם). שם אנחנו בוחנות כל הזמן חלקים שונים, קומבינציות שונות, הרכבים ותצורות בכל מה שקשור לשדה הלידה - שרק הולך ומתרחב ככל שאני צוללת יותר ויותר בעולם הזה.
לפרטים נוספים על הקורס, הגישה, על קרן ועוד.
מתחילות ממש אחרי יום כיפור ואשמח מאד לשותפות מוכרות יותר ופחות למסע הזה.

יום שבת, 1 בספטמבר 2018

לזניה, בלי לזניה- או אולי ארוחה ליום הראשון ללימודים

לזניה זה 'אוכל של סבתא' אצלנו.
הילדים ממש אוהבים את הלזניה שלה ומאחר ובעלי ואני לא אוכלים פסטה וקמח, לי זה ממש התאים שזה משהו שהיא מכינה ומביאה רק להם.

מאז שעברנו לדרום הרחוק היא ממש משקיעה כשהיא מגיעה וסוחבת איתה לזניה כל הדרך מחיפה- שאפו!
בפעם האחרונה שהיא הגיעה לבעלי הייתה הברקה והוא הציע שבמקום להיסחב (בתחב"צ יש לציין) אולי פשוט נקנה את כל המרכיבים והיא תכין עם הילדים לזניה פה בבית.
ככה כולם ירוויחו- גם חוויה וזכרונות לשנים. גם ילמדו להכין את הלזניה הכה אהובה עליהם. וגם תהיה ארוחת ערב/ צהריים.
וכך היה.
היה נפלא וכולם נהנו מאד מהרעיון הזה.

ואז גיליתי שנשארה לי חצי חבילת דפי לזניה בארון והחלטנו להכין לזניה סתם ככה ביום חול, גם בלי שסבתא מגיעה לביקור (כן, כן... מרגע שזה הגיע הבייתה זה היה רק עניין של זמן).

הכנתי עם בתי לזניה גדולה לילדים ולידה פשטידת לזניה, עם אותם מרכיבים רק בלי דפי הלזניה להורים 
הלוא היא "לזניה בלי לזניה"

הלזניה הרגילה למעלה ומתחתיה ה'לזניה בלי לזניה'

חומרים

1 מיכל שמנת של פעם
1/2 חבילת שמנת מתוקה 38% (עדיף עם כמה שפחות חומרים משמרים למיניהם)
4-5 ביצים
חבילת רסק עגבניות קטנה (עדיף בלי חומרים משמרים למיניהם)
כמה כפות גבינה צהובה מגורדת- לא חובה (אנחנו השתמשנו בנועם)

מלח, פלפל שחור גרוס, אבקת שום (או שום כתוש), קצת מוסקט, אורגנו
אפשר להוסיף שלל גבינות כרצונכם ועוד תוספות, כמו: בצל קצוץ, פטריות, זיתים (ואפילו... טונה) ועוד


אופן ההכנה

מחממים תנור אפייה ל 180 מעלות ומכינים תבנית בגודל הרצוי.
בקערה מערבבים היטב את הביצים, השמנות, הגבינה, הרסק והתבלינים לתערובת אחידה.
שופכים אותה לתבנית ומשגרים לתנור לכ- 45 דקות


את הלזניה הרגילה מכינים בצורה דיי דומה (עם קוטג' במקום השמנת של פעם במתכון של חמותי), רק שמניחים דפי לזניה בשכבות בתוך התערובת
ואפשר להוסיף גבינה מגורדת מעל


תעשו את הבדיקות הרגילות כדי לראות שה'לזניה בלי לזניה' מוכנה
ו...זהו




יש לכם ארוחה מהירת הכנה וטעימה להפליא לצהרי היום הראשון ללימודים, או השני או ה-37 (לא משנה).
אפשר להוסיף כמה ירקות חתוכים או סלט או מה שהולך.


הכל כבר מוכן

שנת לימודים מהנה ומשמחת לכל הילדים ומשפחותיהם

יום שלישי, 21 באוגוסט 2018

בננס

אחד השייקים האהובים עליי ובבית בכלל
אולי כי זה הכי מזכיר לנו את תאילנד, בה בילינו הרבה זמן בטיולינו לבד וכמשפחה



הגירסא הפשוטה היא רק עם בננה ואננס קפואים ו-2 תמרים
גירסת המתקדמים היא גם עם שבבי קוקוס בבלנדר ושמן קוקוס בכוס (שמתקשה כי השייק קפוא וזה מוסיף משהו מאד מגניב למרקם השייק)
וגירסת האולטרה מתקדמים היא גם עם כל הקוקוס וגם עם קשיו, מקדמיה ואולי גם איזה אגוז ברזיל או שניים ואולי גם אבוקדו בעונה (אבל אל תגלו לילדים)

[וכן, כן, יודעת שיהיו המצקצקים שיגידו ששייק זה לא פליאו, שייק זה לא אוכל, רק פירות זה לא פליאו, יותר מדיי פירות זה הרבה סוכר ועוד ועוד.
מבחינתי השייק הזה הוא גם טעים וגם מתחבר לזכרון שחשוב לי להמשיך ולהיות איתו בקשר ורק אני מחליטה עבור עצמי מה אוכל, כמה, מתי ובאיזה הקשר (כמו שרק אתם מחליטים עבור עצמכם) ואני בהחלט מרגישה עם זה מאד בנוח כשאני אוכלת בהנאה את השייק הזה בכפית]

מאחלת לכם המשך קיץ מהנה וקריר ככל שזה מתאפשר!


יום רביעי, 15 באוגוסט 2018

כדורי קוקוס- ג'ינג'ר- לימון

עוד סוג של כדורי אנרגיה נכנסים לי לרשימה הארוכה והמכובדת הפעם בטעמי לימון וג'ינג'ר- יאמי!



חומרים

1-1.5 כוסות חמאת קוקוס (אפשר להשתמש בקנויה, או להכין לבד, הנה ככה למשל)
מיץ מ-2 לימונים
גרידת לימון מלימון אחד (אפשר גם יותר, אם אוהבים)
פיסת ג'ינג'ר מגורדת (אפשר גם עם ג'ינג'ר מסוכר ללא תוספים)
5 תמרים (אחרי שהתערובת מוכנה אפשר לטעום אותה ולהחליט אם רוצים להמתיק אותה יותר ואז להוסיף עוד תמרים)

אופן ההכנה

אם מכינים לבד חמאת קוקוס, אז אחרי שהיא מוכנה מוסיפים אל מעבד המזון/ הבלנדר את שאר המרכיבים: מיץ לימון, גרידת לימון, ג'ינג'ר מגורד ותמרים



מעבדים היטב עד לתערובת חלקה, טועמים, מתקנים ומוסיפים טעמים (אולי יש צורך בעוד תמרים? עוד ג'ינג'ר? עוד מיץ לימון?)



מוציאים את התערובת לקערה ומעבדים אותה לכדורים.
מניחים בקופסא ושומרים במקרר




יום שלישי, 31 ביולי 2018

סלט כרוב- מנגו- כוסברה- עוף

יש ימים בהם המקרר כבר דיי ריק, רגע לפני הקניות הבאות
רגע לפני שהוא שוב מתמלא
ולכאורה זה נראה כאילו אין מה לאכול בכלל
אולם אז אני מוצאת כמה דברים, מחברת ביניהם ויוצאת יצירה מופלאה שיכולה לחזור על עצמה, אם נרצה- למה לא?


סלט קייצי של נתחי חזה עוף, כרוב סגול, כוסברה, מנגו ופקאנים

חומרים

פלח כרוב סגול
מנגו בשל
חופן עלי כוסברה 
נתחי עוף 
חופן פקאנים וגם מעט שמן קוקוס ומלח
לרוטב: שמן זית, מיץ לימון, קצת חומץ בלסמי (לא חובה), מלח, פלפל, שום טרי קצוץ או אבקת שום, חרדל, סילאן/ דבש/ מייפל

אופן ההכנה

נתחי העוף היו לי במקרר מהארוחה של היום הקודם


ארוחה פשוטה, כייפית וקלה מאד להכנה
אם אין לכם נתחי עוף מוכנים, תוכלו לחתוך אותם ולהקפיץ במחבת עם התבלינים האהובים עליכם. מאחר והם בדרך להכנס לסלט, אולי לא כדאי לתבל מדיי, או לתבל בכיוון טעמי הסלט.
מקררים אותם מעט לפני הכנסתם לסלט.

קוצצים את הכרוב והכוסברה ומניחים בקערה.
חותכים מנגו לריבועים ומוסיפים בעדינות.

במחבת מחוממת, מקפיצים את הפקאנים לכמה דקות ללא שמן או עם מעט שמן קוקוס ומלח. מוציאים וקוצצים עבור הסלט.

מערבבים את כל חומרי הרוטב ביחד, טועמים ומתקנים תיבול.
מערבבים את כל מרכיבי הסלט ביחד בקערה, יוצקים את הרוטב ומערבבים בעדינות.

הסלט טעים חמים, קר וגם ביום שאחרי.
זו ארוחה בפני עצמה!
אפשר להכין את כל מרכיבי הסלט ובכל ארוחה להכין רק מנה בגודל המתאים.
בתאבון והמשך קיץ מהנה



יום ראשון, 29 ביולי 2018

קומפוסט

לפעמים כשאני פותחת את פח הקומפוסט שלנו אני פשוט נפעמת
טוב, לא תמיד
אולם כשזה נראה ככה, זה כל כך יפה
ולחשוב שזה מה שנכנס לנו לגוף, אחחחחח- תענוג!

קומפוסט אומנותי במיוחד עם שאריות:
מנגו, לימון, כרוב סגול, עלי סלק, פטרוזיליה, ענבים, בצל סגול, פלפל צהוב ועוד

"הכל לכדי תמונה אימפרסיוניסטית..."