"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שני, 2 בינואר 2012

תבשיל שעועית שחורה ובשר

פינטזתי על התבשיל הזה לקראת סוף השבוע, במיוחד כשהדיונים בקבוצה בפייסבוק החלו להתקדם לכיוון הסופ"ש והשעועיות...

אז התחלתי, כהרגלי, מלשים שעועית שחורה בהשרייה, השאר כבר יגיע בזמנו...



חומרים

כוס שעועית שחורה
1/2 ק"ג נתחי בשר בקר לגולש
גזר גדול
בצל גדול
כמה שיני שום
קופסא קטנה של רסק עגבניות (אפשר גם להכין לבד, פשוט נגמרו לי העגבניות)
תבלינים: פלפל צ'ילי (לפי הטעם, הוספתי מעט, כדי שייתן משהו, אבל לא יהיה ממש חריף), מלח גס, פלפל שחור, אורגנו
גמבה מתוקה (אוהבת את הפלפל האדום הארוך)
עלי כוסברה (אופציונלי)
חופן ערמונים מוכנים לאכילה

אופן ההכנה

את השעועית אני משרה לפחות ללילה ואפשר גם ליותר. בחורף לא חייבים להחליף את המים בהשרייה, כשחם יותר רצוי.
אפשר להשרות עם פיסה של אצת קומבו שעוזרת לספיחת הגזים ולהקלת העיכול מהקטניות הקשות


מבשלת את השעועית בנפרד. מביאה לרתיחה ומחליפה את המים 2-3 פעמים (תלוי בזמן שיש ברשותי). מבשלת עד לריכוך מה, לא צריך ממש, כי במצב הזה היא תכנס לסיר עם שאר מרכיבי התבשיל ותמשיך להתבשל ולספוח טעמים שם.

קוצצים את הבצל, גזר והשום.
חותכים את קוביות הבשר לנתחים בגודל הרצוי. אני רציתי נתחים קטנים יחסית, אז חתכתי אותם דיי קטנים.
בסיר רחב מחממים מעט שמן קוקוס (אפשר גם רק על בסיס מים) ומטגנים- מערבבים את הבצל עד להזהבה, מוסיפים את הגזר ל- 1-2 דקות של ערבוב. מוסיפים את נתחי הבשר ומערבבים היטב עד שהם "נסגרים" ומשנים את צבעם לחום- אפרפר. מוסיפים את השום, רסק העגבניות, הערמונים ואת התבלינים (מלבד המלח, זה תורם לאי התרככות הקטניות, לכן בתבשילי קטניות קשות אוסיפו רק לקראת הסוף) ומערבבים היטב לספיחת הטעמים יחדיו


מוסיפים מים (אפשר רותחים) עד לגובה החומרים, מביאים לרתיחה ומקטינים את האש.
אם השעועית כבר הגיעה למידת הריכוך המתאימה אפשר להוסיפה לתבשיל.
מבשלים ביחד שעה- שעה וחצי או עד שהשעועית רכה מספיק


לקראת הסוף מוסיפים מלח (וטועמים, לראות שזה מספיק) ואת הגמבה המתוקה קצוצה, לערבוב אחרון.
אני בכוונה לא רוצה לשים מראש הרבה מים ובודקת מדיי פעם אם יש צורך להוסיף עוד. התוצאה תהיה תבשיל לא מיימי במיוחד (אפשר, אם רוצים לקחת את זה יותר לכיוון המרקי- נזידי) וההשפעה הטובה ביותר תהיה על הגזר... הוא יוצא כך רך ונימוח. לא חצי קשה כמו שיוצא לפעמים בתבשילים


בהגשה אפשר להוסיף כוסברה קצוצה מעל ואם הילדים יתנגדו, קיצצו כוסברה ושימו בכלי נפרד ושכל אחד יוסיף לעצמו בצלחת.


5 תגובות:

  1. שאני אוהבת את איך שאת מסבירה איך להכין!

    השבמחק
  2. יצא טעים טעים מאד! מתכון חורפי אמיתי! גם ערמונים, גם שעועית, גם בשר... השעועית לקח לה המון זמן להתרכך. בפעם הבאה אשים את הסיר עם השעועית בסיר לחץ לפני שאני מתחילה את התבשיל... עשיתי עם שעועית לבנה כי זה מה שהיה לי בבית.

    השבמחק
  3. אני מניחה שלכל שעועית יש את זמן הבישול שלה.
    בגלל זה ציינתי שכדאי לבשלה קצת לפני...
    אלא אם כן מכינים אותה בסגנון החמין, עם סיר שמתבשל כל הלילה.
    בטוחה שיוצא טעים גם עם לבנה.

    השבמחק