"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 2 בדצמבר 2012

קציצות עם כבד

פעמים רבות כבר כתבתי פה שכבד בקר הוא בעיניי מזון מרוכז ומזין ביותר.
אני יודעת שלהרבה אנשים יש בעיה עם כבד, מבחינה רעיונית וגם מבחינת הטעם.
זה נכון שכבד הוא האיבר שאמון על סינון ופינוי הרעלים בגוף, אולם הוא אינו מחסן. הוא לא אוגר אותם אצלו, אלא מניע אותם הלאה.
כך שנכון שהאידאל יהיה כבד אורגני מפרה שאכלה רק עשב. אולם אין לנו את זה בארץ. עדיין. ואולי לעולם לא יהיה פה... עדיין אני חושבת שלהתעלם ממזון העל הזה זו טעות (כן, כן, הציצו פעם כמה רכיבים תזונתיים מכיל האיבר הזה ותבינו על מה אני מדברת). במיוחד למי שכן בוחר לאכול מהחי ומבין שזה מזון שחשוב לו.

ועדיין ישנו עניין הטעם. נכון, מסכימה לגמרי.
כבד בקר קצת עדין יותר מכבד עוף (ומזין יותר גם. וגם הפרה חיה קצת יותר טוב מהתרנגולת, כך שגם מבחינת האיכות יש הבדלים פה). ובכ"ז הטעם פה הוא אישיו שגם אני מתמודדת איתו.
בגלל זה וגם בגלל ריכוז הרכיבים שבו, אני מרגישה שזה לא משהו שאנחנו אמורים לצרוך במינונים גבוהים, אלא כל פעם בכמויות קטנות.

לכן, הרעיון של לשלב כבד בתוך תערובת לקציצות היה נראה לי הגיוני ומתאים ביותר וכך התחלתי לעשות.
באופן הזה טעמו אינו משתלט מדיי על הקציצות וגם לא תמיד מורגש.
כמובן שמי שאוהב יכול להגדיל את כמות הכבד בתערובת.

טריק נוסף שרכשתי בשיטוטיי ברשת הוא להשרות את הכבד ללילה במיץ לימון/ תפוז המעורב עם מים. זה בהחלט משפר במשהו את הטעם החזק שלו



חומרים

1 ק"ג בשר טחון (אני אוהבת מעורב של בקר והודו אדום עם תוספת של שומן כבש אם אפשר)
כ-200 גרם כבד בקר (אפשר לבקש מהקצב שיטחן ויערבב ואפשר להכניס למעבד מזון/ מטחנת בשר בבית)
1 בצל
כמה שיני שום
חופן גדול של עלי בזיליקום
תבלינים: פלפל שחור, מלח, כורכום ועוד
הפעם הוספתי גם רוטב עגבניות בייתי, 1/4-1/2 כוס (זה עוזר עוד לעידון טעם הכבד)

אופן ההכנה

במעבד מזון מכניסים את הכבד (אם לא נטחן כבר אצל הקצב), ושאר המרכיבים, מלבד הבשר הטחון ומערבלים לתערובת טחונה היטב ואחידה



בקערה מערבבים עם הבשר הטחון.
יוצרים קציצות בגודל הרצוי לכם ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות למשך 15-20 דקות

רעיון מדליק שקיבלתי מאחד הבלוגים הוא להשתמש בתבנית מאפינס לקציצות




6 תגובות:

  1. ורד,
    זה נדמה לי, או שאת אכן משתמשת כאן בתבנית שקעים -טפלון?חשבתי שציפוי הטפלון במיוחד על אלומיניום הוא ממש לא בריא?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לי כל מיני תבניות. הפעם השתמשתי בזו, כי הייתי צריכה שקעים גדולים יחסית.
      אני לא מתה עליה והיא ממש ברגע זה בדרך החוצה... איך ידעת? בדיוק היום מתכננת לעבור בחנות ולקנות אחת עם שקעים גדולים יותר מסיליקון, כי הגודל הקטן דיי מגביל אותי לפעמים

      מחק
    2. איך ידעתי?
      פשוט,גם אצלי היתה אחת כזו- שהפכה ל"מנבטה"..
      בנתיים התחליף שלי לתבנית שקעים אלו עטרות נייר שיש להן מסגרת נייר שמחזיקה אותן יציב בתנור,וא"כ הופ..לפח !אומנם הבנתי שבנייר אפיה יכול להיות גם אלומיניום ,אבל עד שיצא משהו "נטול" זה נראה לי הכי יעיל. מה דעתך?
      ואם הזכרת סיליקון-זה כן בריא?האם לא מתפרק קצת באפיה וושוב זולגים חומרי פלסטיק רעילים לאוכל?
      אשמח לשמוע את דעתך

      מחק
    3. לא יודעת על התפרקות הסיליקון...
      מכירה חומר טוב יותר לתבנית שקעים?

      מחק
    4. יש על הסיליקון הרבה חומר אינטרנטי.
      בעיקרון :"תבניות סיליקון, לא כל כך בריאות כמו שגורמים לנו לחשוב. הצבעים העזים שלהן מכילים כימיקלים שנודדים לתוך האוכל שלנו. במקום, אפשר להשתמש בדפי אפייה שעשויים מ"סיליקה" (החומר שממנו מייצרים סיליקון)".-ציטוט מסיכום דברים של עינת שגיא לכנס "אוכלים בריא" בשנה שעברה.
      אם יש לך זמן לדיון ארוך בנושא-אז הנה דוגמא :
      http://www.beofen-tv.co.il/cgi-bin/chiq.pl?%E0%EC%E5%EE%E9%F0%E9%E5%ED_%E5%F9%E0%F8_%F6%F8%E5%FA_%E1%EB%EC%E9_%E0%E5%EB%EC
      אני אישית משתמשת כמו שאמרתי בעטרות נייר שאיני יודעת מה טבען אבל הן נוחות לשימוש ובלי צורך לניקיונות של אחרי....
      אבל מחיפוש ברשת הבנתי שבח"ול יש גם עטרות נייר בריאת כשם שניתן להשיג בארץ נייר אפיה בריא.
      עד אז אני משתמשת באלה:http://www.saar-surprise.co.il/product/68247,1249,25474.aspx

      מחק
    5. אני משתמשת מדיי פעם גם במנג'טים הפשוטים מהנייר.
      בטוחה שגם הם לא חפים מפשע ובכ"ז...

      נחמד לגבי סער, זו החנות בה אני קונה מצרכי אפייה וכו' באמת. קרובה אליי מאד הבייתה, מול קיבוץ גן שמואל :-)

      לגבי תבניות הסיליקון, אני מניחה שיש איכותיים יותר ופחות.

      אנחנו באמת חיים בעולם בעייתי...
      אפשר גם לא במאפינס, אלא כמו עוגיות...

      מחק