"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שלישי, 11 ביוני 2013

שאלות על תזונה פליאוליתית

קבלתי מייל מאיימי [שרק אחרי פינג פונג קצר הבנתי שאנחנו מכירות וירטואלית כבר אי אילו שנים, מפורום אחר וגם מהעולם המקצועי של שתינו]:

שלום ורד,
רציתי לשאול איך אפשר להסתדר מבחינה כלכלית עם תזונה פליאולטית כשיש ילדים – כלומר כשיש משפחה.
אשמח לקבל טיפים. בשר בקר, ירקות, דגים ואגוזים אינם זולים.
איך אפשר בכל זאת לעמוד בזה?

שאלה שאלתית, נכון?
אחרי שעניתי לה הבנתי שודאי יהיו עוד אנשים שה"שיחה" הזו עשויה לעניין אותם.
אז ברשותה של איימי קיבצתי את עיקרי הדברים לפוסט אחד (רכילות נשארת בצד חבר'ה, סורי)
__________________________________________ 


יש כל מיני פתרונות לעניין הזה ומבחינתי זה מתחיל בכך שאני מאד מנסה לא להתפשר כאשר זה מגיע לאוכל (גם לחינוך ולבריאות, אולם זה כבר סרט אחר ).
יש כל מיני אפשרויות, ברור.
למשל, אנחנו קונים ירקות ופירות אורגניים בעיקר מחוות עם ארגזים מוכנים, כך זה יוצא זול יותר מאשר להזמין כל ירק בבודד. כך גם נהנים מתנובה עונתית, מפתחים קשרים עם החקלאים ואוכלים בעיקר אוכל בעונתו.
כן עושים השלמות של דברים, אולם זה הבסיס.
בפירות אנחנו משלימים בעיקר לא אורגני, כי אנחנו אוכלים לא מעט ולא עומדים בקצב, במיוחד בקיץ.
אגוזים, בהתחלה הייתי קונה הרבה. לאט לאט אני רואה שהצטמצמתי ואוכלים מהם פחות. מחפשים עצים בסביבה לאסוף מהם מקדמיה, פקאנים , צנוברים בחורף בחיפה וכו'.

לגבי בשר, אוכלים עוף אורגני פעם ב- הוא באמת יקר.
בשר- משלבים גם לא מעט איברים פנימיים שהם זולים יותר (בעיקר כבד ולב. הילדים לא אוכלים כבד, אבל לב כן, בלי שהם באמת יודעים).
אני מכינה ציר מהעצמות ומשתמשת בו למרקים וכו'.
ביצים הן מקור מעולה לחלבון ושומן שהוא גם לא מאד יקר, יחסית. אוכלים לא מעט ביצים (ארוחת ערב סטנדרטית, למשל, היא ביצים וירקות).
משתדלת לקנות דברים במבצעים כשזה מתאפשר. למשל לפני כמה חודשים בסופר המקומי היה מבצע על קניית דג סלמון שלם, שהיה זול משמעותית מקניית נתחים לפי משקל. ברור שקניתי דג שלם והקפאתי. אה, מקפיא נפרד עוזר כאשר קונים כמויות גדולות, במיוחד של בשר ואז גם אפשר להשתתף במבצעים למיניהם, הרבה פעמים ישנם כאלה כאשר קונים כמויות.

קונים דברים בהתארגנויות עם עוד אנשים. זה בהחלט מוזיל את העלויות.
אנחנו לא אוכלים כמעט ג'אנק וממתקים, רק מעט (בעיקר הילדים), כך שזה דיי מוזיל עלויות של דברים אחרים


אנחנו לא מרבים לצאת לחופשות, חו"ל וקניות רציניות וכאשר עושים זאת משתדלים בצניעות (הרבה קמפינג, ים וכו')

לוקחים איתנו אוכל מהבית לעבודה, לימודים, כנסים וכו'.
בכלל, מכינים כמעט הכל לבד.

זה תהליך...
אנחנו עברנו אותו כבר לפני הרבה שנים, כך שכשהילדים נולדו והתווספו זה היה רק טבעי שזה מה שימשיך להיות.
מבינה שזה יכול להיות שיפט לא פשוט, אולם ממליצה עליו בחום.
אולי תהליך מדורג יעזור פה. לא הכל בבת אחת.

אני שמחה שגיליתי את התזונה הפליאוליתית. זה מרגיש לי נכון מאוד.
ירקות ופירות אורגניים לא באים כרגע בחשבון. אם אתחיל לצרוך אותם לא אוכל לשלם את המשכנתא שלי.
אני צריכה לחשוב איך להתמודד תקציבית עם בשר ודגים.

ביצים – אני בעד. הן טעימןת לי. אבל הביצים הרגילות בסופר – הבנתי שהיחס בהם בין אומגה 3 ל 6 לא טוב. ועוף – שמעתי שגם בו יש הרבה אומגה 6.
אז לתסף באומגה 3?

ביצים אנחנו קונים אורגניות/ חופש על בסיס קבוע. מנסה למצוא מישהו שמגדל תרנגולות ויש לו עודפים. לא מצליחה.
אולי אצליח סופסוף לשכנע את בעלי לבנות לי לול רציני בו נוכל לגדל תרנגולות. כבר היו לנו בעבר, אולם בבית אחר. בו הייתה יותר אפשרות לזה (וגם לפני כל הילדים... הייתה אז רק אחת ).
על תיסוף באומגה 3 אני ממליצה מאד מאד. גם את זה אנחנו עושים כבר שנים. בעצם, לדעתי, ככה הגעתי בכלל לעניין התזונה הפליאוליתית. לאט, לאט...
עוף אנחנו כאמור לא אוכלים המון, בגלל האומגה 6 באמת והוא גם יקר יחסית.
עוף שלם הוא הכי זול. אמנם קטן יחסית, אבל מספיק למשפחה שלנו. כל אחד אוכל חלק וזה מידתי ומתאים לנו, בשילוב עם הרבה ירקות ועוד דברים מסביב (וכשיש שאריות אפשר להכין סלט עוף קר).
אני מגלה גם שככל שהמזון איכותי יותר אנחנו בהכרח אוכלים פחות ולא יותר, כמו עם אוכל מאיכות נמוכה יותר. זה דיי מורגש לי במינונים של הארוחות. לפעמים מכינה כמות ומתפלאת שלא אוכלים הרבה וראה שזה כן שמביע ולא מייד מחפשים את הדבר הבא...
כשהאוכל עתיר יותר שומנים הצורך להמשיך ולאכול הולך ופוחת. בהחלט מרגישה את זה גם על עצמי.
כך שבתחושה שלי הדברים דיי מתאזנים.

בהמשך אפרסם את הלביבות שאיימי הכינה בעקבות חליפת המיילים הזו.
הנה הצצה...





אם גם לכם יש שאלות, אתם מאד מוזמנים לפנות אליי בפרטי או דרך דף הפייסבוק של הבלוג