"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 26 בפברואר 2012

ירקות מאודים

עוד משהו מאד בסיסי, אולם הרבה אנשים לא עושים את זה.
למה? כי זה נשמע אולי בריא מדיי, או שאין את הכלים המתאימים (מה, לקנות עוד משהו למטבח?), או שסתם קשה להניע שינוי.

אז למה ירקות מאודים? 
כי צורת הבישול הזו משמרת בצורה הטובה ביותר את הערכים התזונתיים של הירקות.
רואים את זה הכי טוב על הצבע שלהם.
ירק שמתחיל לאבד מהערכים התזונתיים שלו מאבד גם מהצבע שלו.
מכירים את השעועית הירוקה העייפה בבופה? או הברוקולי בצבע ירוק- עמום?
אלה ירקות שכבר איבדו חלק מהרכיבים התזונתיים החיוניים שלהם. אז אמנם זו אינה הסיבה היחידה לאכול ירקות (אם כי, תודו שזו סיבה טובה), אולם אם כבר אוכלים למה שלא נאכל את הדבר האופטימלי ביותר?

איך מאדים ירקות?
אפשר בפשטות ואפשר עם סלסילות אידוי למיניהן.
מי שלא רוצה/ יכול להשקיע בלקנות סלסלת אידוי מסוג כזה או אחר (אגב, זו אינה הוצאה גדולה כ"כ. שיטוט מהיר ברשת מגלה לי סלסלות אידוי מבמבוק וגם מנירוסטה, ועוד נירוסטה אחת. זאת יותר מעוצבת כזו...)
יש גם סירים ייעודיים לאידוי (פה למשל אפשר לראות כמה וכמה אפשרויות) או סירי פסטה וקוסקוס שיש להם מסננת באמצע שיכולה לשמש לאידוי של ירקות.
בקיצור, יש לא מעט פתרונות אפשריים. אפשר אפילו להניח מסננת על סיר.

מה צריך להיות בסיר עצמו?
פשוט מים! כן, זה ממש פשוט.
מרתיחים מים בסיר ומניחים מעליו את סלסילת האידוי (איזו שתבחרו) ובתוכה את הירקות. חתוכים בצורה כזו או אחרת.
הירקות יתבשלו על אדי המים ויהיו מוכנים כשהם רכים מספיק לטעמכם.

מה עושים איתם לאחר מכן?
אפשר פשוט לאוכלם כפי שהם.
אפשר לטפטף מעליהם שמן זית ומלח.
אפשר להכין מטבל כזה או אחר (כמו הברוקולי המאודה עם רוטב חמאת הבוטנים). גם טחינה טובה תעשה את העבודה.
לאחרונה התחלתי להניח במיי האידוי תבלינים שנותנים את טעמם, דרך האדים, גם לירקות: פלפל חריף, פלפל שחור, עלי דפנה ועוד.
אפשר ממש להשתמש במיי האידוי להכנת ציר ירקות (עם כל הקליפות והחלקים שאתם לא משתמשים בהם מהירקות, בצל, גזר ושאר תבלינים) וזה יכול לשמש אתכם בתבשילים אחרים שתכינו בהמשך.
אפשר גם לבשל בקומה התחתונה משהו, כמו מרק או סלק ומעל להניח סלסילת אידוי עם ירקות אחרים. חסכון בזמן ובאנרגיה.
אפשר להכין מהירקות, לאחר האידוי, פירה מסוגים שונים או לערבבם באוכל עם מזונות אחרים. העיקר שהערכים התזונתיים שלהם נשמרים כך שצורה המיטבית.
בקיצור, תהיו יצירתיים ותתחילו ליהנות מהירקות שלכם גם בעוד דרכים




9 תגובות:

  1. הילדים שלי מאוד אוהבים ירקות מאודים.
    את שיטת אידוי הבמבוק אני הולכת לנסות היום.

    השבמחק
  2. ערכתי כל מיני נסיונות עם הוספה של דברים למים של האידוי, יוצא טעם מאוד עדין, כמעט בלתי מורגש ועוד לא הגעתי למסקנות גורפות.
    בכל אופן ניסיתי לשים במים ג'ינג'ר, ניסיתי נענע, תה...
    זוכרת לטובה בעיקר את ניסוי הג'ינג'ר.
    אשמח לשמוע אם מישהו עוד ניסה כל מיני דברים ומה יצא.

    השבמחק
  3. אני מתארת לעצמי שתגידי שזה לא בריא ,אבל כיוון שאני אוכלת כמויות אדירות ממש של ירקות ומאוד אוהבת ירקות מאודים,
    אני מאדה אותם ללא מים במיקרו גל,וכך הם יוצאים עם טעם הרבה יותר מרוכז מאשר על אדים.
    תנסי פעם רק בשביל לבדוק.
    הדלעת הגזר והברוקולי גם הכרובית יוצאים מתקתקים,מפרשים מיץ של עצמם שהוא מאוד טעים ומתקתק וכך לא צריך אפילו לתבל.

    השבמחק
  4. כאשר שמים במיי האידוי כל מיני תבלינים, הטעם באמת עדין, אולם בהחלט מורגש.
    עד היום ניסיתי עם פלפל שחור וחריף וזה היה דיי מורגש.
    זה בסדר שהטעם יהיה עדין, כי הכוונה היא לא להציף את הירקות בתבלינים, את זה אפשר לעשות עם מטבל או רוטב כלשהו שמערבבים פנימה לירקות.
    הטעם העדין הוא מעין זכרון נעים כזה.

    לגבי המיקרוגל, אין לי בבית ולכן לא אעשה ניסוי כזה :-)
    אני מבינה מה את אומרת לגבי ריכוז הטעמים.
    את אותו האפקט ניתן להשיג ע"י שימוש בסירים שמאפשרים בישול בלי שמן ומים. יש לי אחד כזה של חברת GCC. אולי באמת אכתוב על זה פוסט נפרד בקרוב.
    זה סיר נירוסטה עם תחתית כפולה והוא עבה מראש, כך שמאפשר חימום אינטנסיבי של הסיר עצמו ואז אפשר לבשל בו ללא שמן ומים. התוצאה יוצאת באמת של טעמים מאד מרוכזים.
    רעיון נפלא, תודה!

    השבמחק
  5. אני מכירה את הסיר אך הוא יקר מאוד מאוד.
    הייתי מעדיפה אותו כמובן.
    אגב,
    אכלתי אצל חברה תבשיל משומר ודבש שהיא הכינה בסיר הזה,כמעט אכלתי את הסיר יחד עם המכסה והשומר,כל כך היה טעים הדבש והמלח והשומר....יאמי...

    השבמחק
    תשובות
    1. הסירים האלה אכן סופר יקרים- תודה שעזרת לי לחדד את הנקודה הזו. יש דברים שהם מובנים לי ואני לא טורחת לציין אותם וזו אכן נקודה חשובה ביותר!- ואני קיבלתי אחד כזה ליומולדת מהוריי (בהפתעה... בלי שממש תכננתי. כלומר, תכננתי לקנות ואז יצא שהם גם קנו ו...פשוט זכיתי...).
      ועם זאת אני חושבת שלפעמים אנשים משקיעים לא מעט כספים בכל מיני עזרים למטבח וזה סיר שיכול להחזיק לכ"כ הרבה שנים ולשמש לכ"כ הרבה דברים. ובגלל שהוא כ"כ איכותי, הוא שווה בעיניי את המחיר היקר שלו.

      אבל, כמובן, שזו אינה האופציה היחידה. הבאתי פה אופציות זולות בהרבה.
      רק חשוב היה לי לציין את זה עבור אלה שלא מכירים ושכן עשויים להתעניין בזה.

      מחק
  6. שלום
    האם צריך לכסות?
    ricafel44@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. זה תלוי מה שיטת האידוי.
      בסירי הפסטה/ קוסקוס ובסלסילות האידוי מהבמבוק יש מכסים.
      יש ירקות שמתאים להם דווקא להשאר לא מכוסים, כמו הברוקולי.
      כדאי גם להיות בקשר עם הירקות כדי לוודא שלא מאדים אותם יותר מדיי זמן, אלא רק כמה שצריך

      מחק
  7. סירים מעולים

    השבמחק