"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 21 בפברואר 2016

שומנים בריאים לנו? ירקות עם הרבה שומן

אני מרגישה שאנחנו חיים בעידן בו ההסטוריה משתנה לנו לנגד עינינו.
בכל הנוגע להתייחסות לשומנים, כמובן!
אם פעם שומן היה נחשב לאב המזון המשוקץ ביותר והמלצות היו על דל שומן, נטול שומן, להוריד את העור מהעוף ואת השומן מנתחי הבשר. הכל היה לייט ובמקום שומנים מזינים וטובים- כפי שאנחנו יודעים כבר היום- המציאו את המרגרינה, המחמאה ועוד שאר שומנים מעובדים שהיום ברור לכולם שהם הכי לא בריאים שיש, הכי רחוקים מהטבע שלנו ומהמקורות הטבעיים של המזון והכי מזיקים לנו בטווח הארוך והקצר גם כן.

ויחד עם אלה חלה עלייה משמעותית בצריכת הפחמימות, בעיקר המעובדות... כי צריך לשבוע ממשהו, נכון?

אז אני שמחה שהמלצות של ארגוני בריאות בעולם משתנות בתקופה הזו ומחזירות עטרה ליושנה ומאפשרות לאנשים ליהנות מקבוצת מזון כה חיונית זו של שומנים ממקור טבעי.
אם זה מהחי- שומן בקר, אווז, כבש, החלקים השומניים בבעלי החיים, דגים שומניים ומי שבוחר בכך גם מוצרי חלב שומניים במיוחד, חמאה וגהי.
ואם זה מהצומח- קוקוס, זיתים, אבוקדו ושמניהם, כמו גם אגוזים וזרעים (במידה, מאחר ואלה מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 6 המעודדות תהליכי דלקת ומצבים אוטואימוניים למיניהם).

אנשים רבים חושבים שתזונה פליאוליתית/ קדמונית/ אבולוציונית מדברת בעיקר על אכילת בשר, אולם הרעיון האמיתי שעומד מאחורי סוגי התזונה הללו הוא הגברת אכילת שומן איכותי וטבעי כמקור מזון עיקרי וחשוב.
כי שומנים חשובים לנו לשמירה על תחושת שובע לאורך זמן ועל כן משפיעים גם על ירידה במשקל (כן! כן!) ועל שמירה על משקל מאוזן. ולכן משפיעים גם על שיפור במדדי הסוכר, פרופיל השומנים, מדדי דלקת, הפחתה בתסימינים אוטואימוניים ועוד ועוד.
המוח ומערכת העצבים שלנו חייבים שומן כדי לתפקד ולשגשג, ההורמונים שלנו מורכבים משומן- מי אמר בעיות פריון? חוסר איזון של בלוטת התריס? עבודת יתר של בלוטות האדרנל? בעיות של חילוף חומרים? שעון ביולוגי משובש? ועוד ועוד, הכבד זקוק לשומנים איכותיים כדי לתפקד כהלכה, המערכת האנזימטית שלנו זקוקה לשומנים כחומרי בסיס, ללא שומנים לא נספוג חלק ניכר מרכיבי המזון שאנחנו אוכלים וללא כולסטרול יהיה לנו קשה לייצר ויטמין D מהשמש.
והרשימה עוד ארוכה!!!

אפשר ליהנות ע"י הוספת הרבה שומן טבעי לירקות שלנו ובכך גם להגביר את תחושת השובע וגם למקסם את ספיגת רכיבי המזון החיוניים מהם.
זה מה שהלך אצלנו בסופ"ש האחרון

משמאל לימין:
קוביות לפת עם הרבה חמאה
כרוב ניצנים עם הרבה חמאה, מלח, פלפל (בסוף הייתי מוסיפה גם בלסמי, אם כי גיליתי שנגמר לי...)
תפו"א וגזר עם שמן קוקוס וקארי

שפע עלים ירוקים ופטריות עם הרבה חמאה
זה יכול להיות תבשיל ליד בשר/ עוף/ דגים/ אורז או ביחד עם ביצים, למשל...

סלקים צבעוניים בתנור עם הרבה שמן קוקוס.
יאמי!