"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 15 במאי 2016

אני אוהבת בננות!

אין ספק שזה אחד הפירות האהובים עליי, בכל צורה. טוב, אולי אני אוהבת אננס קצת יותר, או פירות יער אמיתיים, טריים!
יש פה בבלוג תווית "בננה" מפוארת עם שלל רעיונות, שתיכף אזכיר לכם כמה מהם.

אנחנו בד"כ קונים בננות בכמויות וגם אם הן מבשילות להן אנחנו פשוט חותכים ומקפיאים לשימוש עתידי בהכנת שייקים, גלידות ועוד. בננה קפואה נותנת מרקם גלידתי קטיפתי מהמם וגם ממש כיף לאכול אותה ככה, קפואה. אפשר גם לטבול ברוטב שוקולד בייתי ועוד...

כשקליפת הבננות מפתחת נקודות וכתמים שחורים אזי היא בשלה ביותר.
לפעמים זה נראה שהיא יותר מדיי בשלה, כמו בתמונה הזו, כאשר בעצם היא בדיוק במידה הנכונה כדי לאכול אותה.
למעשה מראה כזה של בננות הוא אינדיקציה לכך שניתן לאכול אותן עבור האוכלים לפי שיטת הדפ"מ SCD המתירה אכילת בננות ואבוקדו בשלים בלבד מעולם הפירות, כחלק מהתפריט
[בננות בשלות היו קו הטיפול הראשוני בילדים חולי צליאק כאשר התגלתה המחלה ועוד לא ידעו מה מותר לילדים הללו לאכול]


ניתן לאכול בננות מהשלב הירקרק שלהן, בו הן מכילות פחות סוכר ויותר עמילן עמיד שיכול להשפיע לטובה על הבריאות שלנו.
ככל שהבננה מבשילה יותר תכולת הסוכרים בה עולה וכן האינדקס הגליקמי שלה, בהתאמה.
הסוכרים שהיא מכילה, במצבה הבשל, הם סוכרים פשוטים, קלים לעיכול ומאד משביעים.
דיי ברור מדוע היא מזון מועדף על תינוקות, ילדים ומבוגרים כאחד

banana
במקור מהפוסט הזה שמביא גם מחקר יפני שגילה שככל שבננה בשלה יותר היא מכילה יותר נוגדי חימצון אנטי סרטניים מסויימים
הבננה מכילה שפע רכיבים תזונתיים בצורת ויטמינים ומינרלים- מנגן, אשלגן, מגנזיום, ויטמין B6, ויטמין C ועוד. אפשר לקרוא אודותיהם כאן וכאן ובעוד שלל מקומות.
בתהליך ההבשלה של הבננות, משחרר הצמח הורמון טבעי בצורת גז בשם אתילן (אתן), אולם כשהבננות עדיין על העץ באשכול האתילן עשוי לגרום להבשלה שאינה אחידה ולכן מעבירים את אשכולות הבננות תהליך הבחלה מלאכותי, בגידולים המסחריים (כך נוהגים גם עם תמרים, הדרים ופירות נוספים).
ניתן לזרז הבשלה של פירות בעזרת הנחתם בבית בכלי לצד בננות בשלות, תפוחים ואגסים הפולטים את ההורמון מעודד ההבשלה.

ישנם עשרות סוגי בננות בעולם. בטיולים שלנו בעולם ראינו בננות קטנות מאד, גדולות מאד, אדומות, ירוקות בשלות מאד ועוד ועוד. ישנן בננות המשמשות בעיקר לקמח ולבישול כמו ה plantains שאינן מוכרות מספיק בארץ, אם כי להבנתי ישנם מעט מגדלים שלה גם אצלנו


בננות אפריקאיות

בננות אוסטרליות

מגוון ההכנות וחומרי הגלם מהבננה הוא גדול וניתן לייבשה ולטחון לקמח, לאכול כמעין צ'יפס (שריטה אישית שלי עוד מימי הצבא בדרכים...), או כבננות מיובשות בגודל מלא.
אפשר לטגן אותה, לבשל אותה, לצלות אותה (שימו על המנגל, זה טעים! מי שהיה בתאילנד ודאי ראה המון המון מנות כאלה, בסגנונות שונים), לאפות איתה ועוד ועוד- כיד הדמיון, או המסורת ממנה אתם מגיעים


מזכרת מסרי לנקה- המנה שרפאל "המציא" ושנהפכה אצלנו בבית ל"בננה יורגוט" הנאכלת בעצם עם שמנת של פעם ע"י ארז כמעט בכל יום
קארי המוכן באידוי בתוך עלה בננה ומוגש כך.
מזכרת נוספת מסרי לנקה, אזור ella (למי שרוצה תזכורת וניחוח של המקום)

בסרי לנקה אכלנו גם קארי שהוכן עם פרחי בננה. הוא היה מעולה!!!

מזכירה לכם פה כמה מנות שאהובות עליי במיוחד





מוזמנים לשתף אותנו- מה אתם מכינים עם בננות?