"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שלישי, 26 ביולי 2016

בואו נדבר על פחמימות

בפוסט על האורז התייחסתי לנושא הפחמימות הבטוחות. 
ישנם אנשים (ואולי בעיקר נשים) שנושא זה חשוב להם יותר מלאחרים.
ועל אף שאינני תומכת בספירות, חישובים ושקילות באופן קבוע לאורך היום אני לא יכולה להתעלם מהמציאות בה אנחנו חיים, בה הרגילו אותנו לכמת דברים. מליוני אנשים עוקבים אחרי דיאטות כאלה או אחרות- סופרים נקודות, קלוריות, ערכי סוכר ואינדקס גליקמי.
זה מן הסתם בא על חשבון הקשבה פנימית לתחושות הבסיסיות שלנו, של רעב ושובע. של עייפות, של מתח ועצבנות. של צלילות מחשבה ועוד. אלה הן תחושות חזקות וחשובות ביותר!
הן יוכלו להראות לנו את הדרך להחלמה, לשינוי תזונתי משמעותי.
אם רק נשכיל לפתח קשב למה שהגוף שלנו מספר לנו אולי נצליח לבחור בצורה טובה יותר את מיני המזונות הנכונים לנו, את הכמויות שטוב לנו לאכול לאורך היום ואלה העשויות להשתנות לאורך החודש (שוב, בדגש על נשים, אם כי לא רק...)




מאחר ואני מוצאת את עצמי מפרטת את הנושא הזה עבור מטופליי חשבתי שנכון יהיה להניח את המידע הזה גם כאן




בתזונה הפליאוליתית אנחנו רוצים לשאוף להפחתת כמות הפחמימות שאנחנו אוכלים ביום. שהשובע יגיע משומנים ומחלבונים וגם מפחמימות, אולם לא בעיקר מפחמימות.
לאנשים שונים יש מספרים שונים בראש בנושא הזה. ובעוד ישנם אלה המדברים על 100 או 150 גרם פחמימות ביום, או על סביבות ה-50 בתזונה הקטוגנית יהיו כאלה שאולי יזדקקו לפחות או ליותר מאלה.
ושוב, הקשב לגוף לאורך תקופת מה יוכל לעזור לנו למצוא את הדרך הנכונה.

ככלל, נרצה שמקור הפחמימות יהיה ממזונות אמיתיים, טבעיים, הקרובים ככל הניתן למקורם. שלא עברו עיבודים למיניהם (מלבד אולי קיצורי דרך כמו הקפאת ירקות ופירות וכד').
נתמקד בפירות ובירקות כמקור עיקרי לפחמימות וחלק מהאנשים יבחרו גם לשלב מעט אורז, או מוצרי חלב שמנים שמראש הם דלים בפחמימות




גם עבור אלו שאוכלים בגישות שונות לחלוטין המידע הזה עשוי להיות רלוונטי. כולם ירוויחו מצמצום הדגנים והקטניות עתירי הסיבים הקשים לעיכול והחומרים מעכבי הספיגה שבהם. ויש עוד מה לעשות, כמו  לבחור בדגנים המתאימים ביותר, אלה ללא הגלוטן, או לדאוג להשרייה ולהנבטה של כל אלה כדי לנטרל את אותם מעכבי ספיגה בעייתיים



באופן אישי אני ממש לא סופרת כלום ולא מעודדת את מטופליי לעשות זאת.
אולם עבור אותם אנשים שכן מעוניינים לקבל כיוון ובשביל הפרופורציה, הנה מידע לגבי תכולת פחמימות בטוחות במזון, בגרמים. אפשר גם להיעזר באתר הזה או דומיו כדי להבין כמה פחמימות יש בכל מזון, בשלב הראשוני:


בננה בינונית- 27 
אפרסק בינוני- 15
תמר מג'הול- 18 
פלח אבטיח- 22
בטטה גדולה אפויה- 37
תפוח אדמה גדול אפוי- 63
100 גרם סלק (2 בינוניים) מבושל- 10
גזר גדול טרי- 7
גזר בינוני מבושל- 3.8
3 כפות אורז לבן מבושל- 8
כוס אפונה ירוקה מבושלת- 24







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה