"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 1 במרץ 2020

קמבוצ'ה

כבר שנים שאני קוראת על קמבוצ'ה ואומרת לעצמי שאני חייבת להתנסות בזה. אבל אתם יודעים איך זה, עד שמשהו לא ממש מתגלגל לפיתחנו, זה לא בהכרח קורה.
לכן כשהגיעה הודעה לקבוצת הוואטסאפ המקומית שלנו על מישהו שמוסר "סקובי" של קמבוצ'ה קפצתי על זה מייד. אפילו מבלי לדעת למה אני נכנסת


כך זה נראה אצל השכן הנדיב שנתן לי פוש להתחיל
מאחר וזה היה חדש לשנינו פשוט הסתכלנו ביחד על סרטון ביוטיוב, כדי שנבין איך מחלקים את ה"סקובי" בינינו. כך שהוא ימשיך לייצר עוד קמבוצ'ה ויוכל להעביר אליי את היצרנית, האמא.
הבנו שמשאירים את החלק העליון ולוקחים חלק מלמטה.


יש המון סרטונים טובים ברשת שמסבירים מה זו קמבוצ'ה, איך מתנהלים איתה, מה לעשות ומה לא לעשות.
אני לא מתיימרת להיות מבינה גדולה בכלל. נהפוכו, אני ממש בתחילת דרכי, אולם רוצה לומר שזה לגמרי אפשרי, קל ללמוד ולקבל משקה טעים ומזין ביותר.

מה זו קמבוצ'ה?
משקה תוסס עדין שמכינים מתה ממותק שעובר תהליך התססה בעזרת פטרייה שגדלה, מתפתחת ומשגשגת בתנאים מסויימים.
הסוכר מתפרק בתהליך ההתססה ומאפשר לפטריה לגדול ולהתפתח ולייצר משקה תוסס קלות המכיל חיידקים פרוביוטיים חיים הטובים עבורנו.
יש המון יתרונות בריאותיים שאפשר לקרוא עליהם ברחבי הרשת.
זה משקה מאד טרנדי בקהילות עם מודעות לבריאות והתססה למיניהן ואפשר לקרוא על זה ולקבל את המידע גם בסרטוני וידאו.

אלה סרטונים מצויינים להתחיל מהם:

קמבוצ'ה למתחילים
התססה שנייה

עוד אחד טוב על התססה שנייה ועוד


מה צריך כדי להכין את הקמבוצ'ה?
צנצנת זכוכית גדולה ונקייה
תיוני תה שחור
סוכר
רצוי בד חיתול לכיסוי נושם

צנצנות/ בקבוקי זכוכית לשלב ההתססה השני

בואו נתחיל, יש הרבה הסברים
ולכן ממש ממליצה לראות וידאו'ז. זה באמת עוזר להבין!

מתחילים מה scoby כאמור, שזה מעין גוש גדול בעל , מראה, מרקם וריח מוזרים שהוא כפי הנראה שילוב של פטריה ובקטריות חיות.
הדבר הזה ממש חי, זה מדהים!
הייתם צריכים לראות את רמת האנרגיה וההתלהבות שלי מהדבר הזה באותו הערב- הילדים שלי לא הבינו מה קרה לי והיו בטוחים שהשתגעתי.
מה זה הדבר הדוחה הזה?


לא נתתי למראה החיצוני להטריד אותי
זה משהו אדיר!
מכינים תה מאד מרוכז.
בוידאו'ז השונים יש לכל אחד את המתכון ואת המינון שלו.
אני הלכתי על ההמלצה של השכן להכין תה מרוכז מ-2 תיונים של תה שחור רגיל עם 2-3 כפות סוכר.
מזה התחלתי.
כנראה שהייתי צריכה כמות יותר גדולה, אבל את זה למדתי רק בהמשך, מבלי שנפגע התהליך. זה פשוט לקח לי יותר זמן.
(הכנתי את זה בפעם הראשונה והשארתי לשבוע ואחרי שבוע הוספתי עוד מנה כזו. בדיעבד הייתי יכולה לעשות מנה גדולה יותר מלכתחילה).
בדיעבד מציעה להכין כמות שמתאימה להיכנס לצנצנת הגדולה שהכינותם מראש (או לא, במקרה שלי).
משאירים את התיונים לפחות 10 דקות, כדי שהתה יהיה ממש מרוכז וחזק.
מניחים להתקרר היטב, לטמפרטורת החדר, כדי לא לפגוע בתהליך.


כשהתה מתקרר מכניסים אותו לצנצנת הגדולה, מוסיפים את ה scoby ומעט קמבוצ'ה שהבאתם ביחד איתה, כדי שתעזור להתחיל את התהליך (בדומה להכנת מחמצת שאור, למי שמכיר).
מכסים את הצנצנת בבד חיתול עם גומייה ומניחים במקום שקט, ממנו לא תצטרכו להזיז את הצנצנת כמעט. עם עדיפות למקום שאינו חם/ קר מדיי וכמה שיותר חשוך.
אפשר בארון.

אני הנחתי על השיש, במקום יחסית שקט



הסקובי מתחיל לפרק את הסוכר שהוספנו לתה ולתסוס. בסופו של דבר לא באמת יישאר שם סוכר, כך שאין מה לדאוג מזה.
אפשר לתת לתהליך הזה זמן.
יש האומרים שבשלב הזה צריך לתת בין 7-10 ימים ואז לטעום. מי שיראה את וידאו'ז בנושא יבחין שלכל אחד יש את הזמן שהוא מאמין בו. משהו באמצע בין טעם מתוק מדיי (יש עוד הרבה סוכר שלא "נאכל" בתהליך) לבין חמוץ מדיי (בדומה לחומץ). 
אומרים שזה טעם נרכש ושעם הזמן אפשר לשתות את הקמבוצ'ה חמוצה יותר ויותר.

כשמגיע הרגע מכינים את כל הכלים להמשך התהליך, כך שיהיו נקיים.
בכל פעם שנוגעים בסקובי יש לשטוף ידיים. אנחנו לא רוצים בקטריות אחרות "מבחוץ" שיתערבו בתהליך ויפגעו בו


התפתח לו סקובי חדש וטרי למעלה
את הישן אפשר לראות למטה, עדיין חי ובועט

scoby
מבט מלמעלה

מוציאים את הסקובי לכלי נקי, עם מעט מהקמבוצ'ה ומסננים את הנוזל לצנצנות זכוכית נוספות




עכשיו מתחילים את שלב ההתססה השני, זה שאומרים עליו שיכול לאפשר הוספת טעמים נוספים.
אפשר לשתות את הקמבוצ'ה "נקייה" כמו שהיא עכשיו. זה טעים ביותר.
מעין משקה תוסס עדין, מתקתק מעט מאד.
ואפשר להוסיף משהו עם סוכר טבעי להמשך תהליך התססה- חתיכות של פירות, מיצי פירות (נקיים וטבעיים לגמרי), תה בטעמים, תבלינים (קנמון, ג'ינג'ר ועוד) וכד'.

אני הלכתי על תותים , כי זה מה שיש עכשיו


התססה שנייה של קמבוצ'ה
עם חתיכות תותים

פשוט הכנסתי חתיכות של תותים לצנצנות נקיות עם הקמבוצ'ה המסוננת.
סגרתי את המכסה (הפעם לא עם בד נושם, אלא מכסה של ממש) והנחתי בארון חשוך ושקט למשך כמה ימים.
טווח הזמן להתססה השנייה משתנה, כנראה בין 2-5 ימים.
אני טעמתי אחרי 3 ימים וזה היה מוכן מבחינתי


קמבוצ'ה בטעם תות עדין- יאמיייייי!!!

אז מי מצטרף?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה