"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום חמישי, 12 בינואר 2012

נושא כבד

כן, אני יודעת, כבד מעורר במרבית האנשים קונוטציות לא כל כך נעימות...
זה אחד האיברים הכי מלאי רעלים ופסולת בגוף, ובכלל הוא איבר פנימי, משהו שאנחנו לא ממש מתורגלים להתעסק בו ביומיום כבר. אתם יודעים שפעם, כשעוד צדנו למחייתנו הכבד היה בין האיברים הראשונים להאכל? הוא היה נחשב לאחד האיברים האיכותיים ביותר עבור נשים צעירות המתכננות הריון, או עבור נשים הרות ומניקות.
ואכן הכבד הוא אחד האיברים המפוצצים ביותר ברכיבים מזינים, בכמויות גדולות [הוא מאגר של שומנים חיוניים, מינרלים, ויטמין C ועוד]. מה שמרמז לנו שאנחנו ממש לא זקוקים לאכול ממנו בתדירות גבוהה, אלא רק פעם ב- ואולי כאשר יש צרכים מיוחדים.

ועם זאת אני לגמרי מבינה את מי שההתעסקות בו לא עושה לו טוב.
עוד זוכרת את הפעם הראשונה שאני התעסקתי עם כבד. בואו נאמר שזו לא הייתה חווייה נעימה ביותר. ממש הרגשתי את האנרגיה של החיות שם... ובכל זאת בחרתי לאכול ממנו, במיוחד בתקופות חשובות ומשמעותיות כמו הריון ולאחר לידה.
תמיד כשמגיעות אליי נשים בהריון שיש להן בעיה עם רמות של ברזל ומינרלים אני מבררת איתן אם כבד הוא משהו שהן מסוגלות להכניס לגופן. מצאתי שגם נשים צמחוניות וטבעוניות מרגישות לפעמים שזה בסדר בהריון לצרוך את זה ושהגוף שלהן זקוק למה שיש בכבד.
כמובן שאינני לוחצת. מי שאינה מעוניינת תקבל שלל חלופות, אם כי לפעמים באמת שאין לו תחליף (מבחינת ריכוז החומרים והזמינות המהירה שלהם).

בארץ לא פשוט למצוא כבד אורגני, שזו הדרך המועדפת עליי לצריכת כבד. שוב, כי מדובר באיבר שהוא מכונת הנקיון של הגוף. הוא מעבד ומטפל ברעלים שיש בגוף שלנו, כך שההגיון אומר שאם נאכל כבד שאינו אורגני, נכניס לגופנו גם הרבה רעלים. אם אוכל למנוע את זה, זה עדיף לי, נכון? [דעאל כתב על זה פעם פוסט מעניין שמוסיף עוד קצת מידע על הנושא העלום הזה של "רעלים". כדאי לקרוא].
הבשורות הטובות הן שיש למצוא כבד עוף אורגני. לא בכל מקום, נכון, אולם כבר לא כ"כ קשה למצוא, למי שמחפש.

כבד אינו דורש זמן הכנה ממושך בכלל. נהפוך הוא, הוא איבר מאד עדין ואפשר להכינו מהר יחסית- על מחבת או על האש.
אני אוהבת לאוכלו עם פירה תפוחי אדמה או בטטה.

חומרים

4-5 נתחי כבד עבור כל סועד (פחות או יותר)
3-4 שיני שום
מעט פלפל צ'ילי חריף (טרי או מיובש)- לא חובה
יין אדום יבש
תבלינים: מלח, פלפל

אופן ההכנה

מכינים פירה כמו שאוהבים (אני אוהבת עם חמאה, אפשר גם עם שמן זית).
במחבת מחממים ממש מעט שמן זית, מזהיבים את פרוסות השום ואת הצ'ילי.
מוסיפים את נתחי הכבד ל'בטן- גב' למספר דקות. כשהם הופכים חומים- אפורים אפשר להוסיף את היין האדום (שיכסה מעט את הכבד. הוא לא צריך לשחות ביין) ואת המלח והפלפל.
נותנים להם לשבת יחדיו, תוך כדי ערבוב קל לספיחת הטעמים ולצמצום קל. כל התהליך אורך כ-5 דקות.
מכבים את האש


מסדרים בצלחת את הפירה ומעליו את הכבד והרוטב ואוכלים בהנאה רבה!



אפשר גם להכין כבד קצוץ.
מטגנים המון המון בצל (כמו שאמא שלי אומרת 'ככל שתטגנו יותר בצל, זה ייצא יותר טעים') ומבשלים את הכבד באופן דומה (בטן- גב לכמה דקות. צלייה פשוטה).
טוחנים ביחד עם מלח, פלפל שחור ומי שרוצה מוסיף גם ביצה קשה.
אני טחנתי בלי ביצה ועם חופן גדול של אגוזי מלך.