"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום חמישי, 19 באפריל 2012

תפוחי אדמה ובטטות בשמנת- בהשראת סיפרה של קים סוניי

אני קוראת עכשיו את סיפרה של קים סוניי "שביל פרורי הלחם".
זה סיפור אמיתי על חייה של המחברת שנולדה בקוריאה, אומצה בגיל 3 ע"י זוג אמריקאי מניו אורלינס ואח"כ פצחה במסעות ברחבי אירופה.
הסיפור נחמד בסה"כ, אולם מה שהכי מדליק עבורי הוא הקטע של האוכל.
קים מתארת את המטבחים השונים במקומות בהם היא עוברת. דרך האוכל והבישולים המקומיים היא חווה רגשות, תחושות ובעיקר בוחנת את תחושת ה"בית".
בסוף כל פרק ישנם מתכונים מהמנות המשולבות בסיפור.
אלה לא דברים שאני באמת יכולה להכין בבית, כי מדובר על הרבה רכיבים מקומיים בכל מקום (מיני סרטנים בניו אורלינס, קותלי חזיר בצרפת, עשבים ותבלינים שאני לא מכירה פה, דגים סקנדינביים ועוד).
מתכון אחד שכן עורר בי סוג של השראה לנסותו הוא משהו דומה למשהו שאמי מכינה (לא מסורתי או עדתי)- תפוחי אדמה בשמנת. המקור פה הוא שוודי, עם טוויסט בהתאם.
אני החלטתי- איך לא- לא ללכת על הגירסא הקלאסית שמציג המתכון, על אף שבמקרה הזה כל הרכיבים דיי זמינים פה ולגוון גם עם בטטה.
זהו מתכון עם מוצרי חלב, על אף שאני כמעט ולא אוכלת אותם. אם כבר, אז בגירסאות השמנות שלהם. וגם כשמזג האוויר חם (שזה בדיוק מה שקורה בימים אלה. כך שלא סתם יש לי "חשק" או איפשור למשהו חלבי)

חומרים

2 תפוחי אדמה בינוניים
בטטה גדולה
1 בצל בינוני- גדול
1-2 מיכלי שמנת אמיתית (כמה שיותר % שומן בבקשה...)
כמה פילטים של אנשובי בשמן זית
1-2 כפות גבינת פרמז'ן מגורדת
תבלינים: מלח, פלפל, אגוז מוסקט, אפשר גם קורנית טרייה

אופן ההכנה

פורסים את תפוחי האדמה והבטטות לפרוסות דיי דקות.
את הבצל חותכים לטבעות.
מחממים תנור ל- 180 מעלות.
בתבנית פיירקס מניחים שכבה של פרוסות תפוחי האדמה


מעליה את טבעות הבצל



ממליחים ומפלפלים (לא צריך המון, כי האנשובי דיי מלוחים). שכבה נוספת של בטטות



מעל מפזרים את האנשובי



בקערה נפרדת מערבבים את השמנת עם מלח, פלפל, פרמז'ן, אגוז מוסקט מגורד, עלי קורנית טריים



שופכים את התערובת מעל הירקות


מכניסים לתנור לכ 40-50 דקות


או עד שהבטטות ותפוחי האדמה מוכנים והשכבה העליונה הושחמה בצורה יפה



אכלנו ביחד עם סלט.
אפשר כמובן לוותר על האנשובי (בתי וחברתה קצת הזדעזעו בתחילה מהרעיון ואז נזכרנו שהחברה לא ממש בעניין של דגים ואילו בתי הצליחה "להתגבר" ובסוף דיי נהנתה. תזכורת לעצמי: בפעם הבאה אולי לעשות חצי תבנית עם אנשובי וחצי בלי. כמו פיצה...)

9 תגובות:

  1. היי ורד, אני מזדהה עם תחושתך לגבי מוצרי חלב, אבל יש לי שאלה- האם גם יוגורט הוא יוצא מן הכלל?
    לאחרונה התחלתי לתת לתינוקת שלי (10 חודשים) מוצר חלבי אחד ביום, ובחרתי ביוגורט לבן (3-4%). מה דעתך?
    להחליף בשמנת? להוציא לה מהתפריט?
    (גם ככה התזונה בבית היא צמחונית, אז היא לא אוכלת הרבה מוצרים מהחי וגם לא בשר)

    השבמחק
  2. אשמח לדעת אם הספר מתורגם מאנגלית, ואם כן, מה השם המקורי שלו. נשמע מעולה, תודה!

    השבמחק
  3. נושא מוצרי החלב הוא מאד מאד אישי. גם בהתחברות למקורות המידע וגם בהשפעה על הגוף. כל אדם מגיב אחרת. יש אנשים שיודעים להעיד על עצמם שחלב ומוצריו אינם עושים להם טוב ויש כאלה שזה עובר אצלם בסדר גמור, ללא תופעות למיניהן.

    לגבי תינוקות וילדים, אני בעד לחכות עם חשיפה למוצרי חלב ככל שניתן. כלומר, כשאי אפשר לסרב לזה. בטח לא בגיל 10 חודשים בו אתם מתווכים לה את העולם. אלא יותר בגילאים הגדולים יותר כאשר הם מבקשים להתנסות בזה בעקבות חשיפה מבתים אחרים.
    כמובן שאם אתם עצמכם אוכלים מוצרי חלב וזה קיים בבית קצת קשה יהיה להעלים את זה ממנה, כנון? ובמקרה כזה נכון יהיה לשתף אותה במעט במה שגם אתם אוכלים, אולם ממש לא הייתי נותנת הרבה מזה... ואם אתם לא צורכים את זה בבית, ממש לא הייתי קונה במיוחד רק למטרה זו...

    לגבי יוגורט- הוא בהחלט נחשב להכי "בסדר", כי הוא נעשה בתהליכים טבעיים יחסית של התססה המערבים חיידקים פרוביוטיים טובים.
    עדיף, אם כבר, בעיניי, לצרוך מוצרים של עזים, כבשים או בופאלו ולא של פרה. גם בגלל תהליכי הגידול והייצור וגם בגלל הרכבו של חלב הפרה כשלעצמו.

    השבמחק
  4. תודה!
    קודם כל תודה על השקעת הזמן בתשובה!
    כן, אני קונה מוצרי עיזים וכבשים, ופרה לפעמים. ואני קונה במיוחד בשבילה כי המחשבה על "חלבון" (או מחסור בו) רודפת אותי וגם את הסבים שלה. אני צמחונית לכיוון טבעונות, ובנזוגי אוכל בשר אבל לא ממש מוצרי חלב. אז מכיוון שקשה לי להכין לה בשר או עוף, ואפילו ביצים אנחנו אוכלים פעם פעמיים בשבוע, היה לי קל לקנות לה יוגורט... אולי אני צריכה לשנות את זה. פשוט אני מנסה לא לעשות לה עוול מההיבט של צריכת חלבון (כל שאר מה שהיא צורכת הוא צמחי)

    השבמחק
    תשובות
    1. אין בעיה להשיג חלבון מהצומח עם צריכה של דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים וחמאותיהם, אצות ועוד.
      אם אין לך בעיה עקרונית שהיא תאכל בשר, אפשר אולי שבנזוגך ייתן לה בשר, או מישהו אחר.
      גם ביצים פעם ב- זה בסדר.

      אם משהו קיים בבית (בשר מהאבא וביצים מדיי פעם) היא מן הסתם תגיע לזה מתישהו בעצמה, לא?

      מחק
  5. את המתכון הזה אני מתכוונת לנסות. תודה! (בכלל רעיון טוב מתכונים מספרים....)

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, עכשיו הדליקו אותי על ספר אחר, של אוכל סיני.
      מחכה שהוא יגיע אליי...

      מחק
  6. נשמע מעולה! בדר"כ לא משלבת אנשובי במתכונים, אבל פה זה נשמע כל כך מתאים...אנסה בקרוב!

    השבמחק