"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום ראשון, 6 בדצמבר 2015

כמה חלבון יש במזונות מהחי- או האם זה בסדר לאכול 3-4 ביצים בארוחה אחת?

אני אוהבת כשמטופלים שלי מאתגרים אותי למצוא להם מידע, או למצוא דרך להנגיש להם מידע שלא תמיד מובן להם.
זה חלק מתהליך הליווי שאני מציעה ואני תמיד שמחה ללמוד דברים חדשים וגם... לשתף- כדי שכולם יוכלו להפיק מזה משהו




אחת הביקורות הגדולות על תזונה פליאוליתית/ קדמונית/ אבולוציונית וגם, כמובן, על כל הנגזרות הטיפוליות המקבילות אליה (GAPS, SCD, AIP ונוספות) היא כמות החלבון הגבוהה שנדרשת לאכילה- כביכול- לפי הגישה הזו.
אז אקדים ואומר כבר שזה לא נכון!
אנחנו לא צריכים להגביר את כמות החלבון שאנחנו אוכלים, מהטעם הפשוט שלגוף עדיין ישנם את אותם הצרכים כפי שהיו קודם לכן.
הצורך בחלבון בד"כ נובע ממשקל הגוף, מהיותנו נשים או גברים ומרמת הפעילות בה אנחנו עוסקים באופן שוטף ויומיומי.
כאשר הכמות המקובלת בממוצע עומדת על 0.8-1 גרם חלבון על כל ק"ג ממשקל גופנו.

אפשר למצאו ברשת מחשבוני חלבון שונים שכולם מראים נתנוים דומים, כמובן.
פה למשל יש רשימה טובה ומגוונת (ולא משנה כרגע האג'נדה התזונתית המובאת באתר הספציפי הזה).

ניתן לראות שבביצה יש בערך אותה כמות חלבון שיש בכנף עוף ממוצעת.
שאלו את עצמכם- האם כנף עוף אחת משביעה אותי? כמה אני מרשה לעצמי לאכול בארוחה כדי לשבוע? מה נחשב מנה?
ועכשיו החליפו את השאלה ל"ביצים"...
אנשים רבים נמנעים מאכילת ביצים כי שנים פמפמו לנו את הפחד מכולסטרול ואת זה שביצים מכילות הרבה כולסטרול וכו'.
אז משמח לראות שהמגמות העולמיות משתנות וכולסטרול כבר אינו האויב הגדול ביותר שלנו וארגונים מקצועיים בינלאומיים משנים את המלצותיהם בנוגע אליו.
טוב גם לדעת שביצים מכילות לציטין, שהוא רכיב מזון שתפקידו פירוק שומנים וכולסטרול...
מה גם שגופנו מייצר כולסטרול, המוח ומערכת העצבים, המערכת ההורמונלית והחיסונית בנויות מכולסטרול ועוד ועוד. בלעדיו החיים קצת מאתגרים...

אז כמה חלבון יש בביצה למשל?


100 גרם מזון
גרם חלבון
ביצה (2 ביצים בינוניות)
12.6
בשר בקר טחון
19.4- 24
עוף צלוי
25.9
חזה עוף מבושל
31
דג בס מבושל
24.2
דג קרפיון מבושל
22.9
דג סלמון מבושל
22.1
 הנתונים נלקחו מאתר http://nutritiondata.self.com/ המאפשר קבלת נתונים מגוונים על מגוון רחב של מקורות מזון

ניתן לראות שאם נשווה בין נתוני הביצים לאלה של הדג/ בשר/ עוף נגלה ש-2 ביצים אינן מספקות את אותה כמות חלבון שיספקו 100 גרם מהנ"ל, מה שאומר שזה בהחלט לגיטימי לאכול 3-4 ביצים בארוחה מהבחינה הזו.
כמובן שישנם גורמים נוספים המשפיעים על מידת השובע שלנו, כמו נוכחות שומן איכותי, צמצום פחמימות לאלו הבריאות לנו ביותר, אופי האכילה שלנו ועוד.

אולם אם זה לגיטימי לאכול 150-200 גרם חזה עוף/ בקר/ סטייק/ דג בארוחה למה ש 3-4 ביצים לא תהיינה לגיטימיות באותה המידה?

הכל עניין תרבותי, חברים...








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה