"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

מה אתם מוכנים לעשות כדי לשנות?

בין אם אתם סובלים ממחלה או בעיה בריאותית כלשהי, או שמישהו קרוב אליכם סובל ו"מפיל לכם אסימון", או אולי קראתם כל כך הרבה על שינוי תזונה, שיפור התזונה ואורח החיים שלכם.
לא משנה כלל הסיבה שבגללה אתם מעוניינים להתחיל תהליך שינוי- זה מבורך!!!
ואין זה משנה כרגע מהי האג'נדה התזונתית שלכם, מהם האמונות שלכם, האם אתם מעוניינים להתחייב לשיטה מסויימת אולם משתהים מאלף ואחת סיבות.

ההחלטה על התחלת שינוי באורח החיים היא מבורכת!!!



אנחנו לא צריכים להגיע לבעיות בריאותיות, או לגיל כזה או אחר, או להזדקק לסיבה/ תירוץ/ תמריץ כדי להחליט ולהתחיל לעשות.
לאט לאט, אפילו בקטן.
זה יהיה משמעותי יותר מלא לעשות בכלל.

לפעמים כאשר מגלים בעיה רפואית זה כבר קצת מאוחר מדיי... אולי אפשר למנוע מראש מחלות, בעיות, קשיים, עלייה במשקל וכל הכרוך באלה...
אולי אפשר מראש לנקות תהליכים סרטניים, חוסר איזון במערכת ההורמונלית, בעיות פריון, מצבים דלקתיים שקורים בגוף ועוד ועוד.

הכנתי כאן רשימה של כמה דברים שהם התמצית של התמצית בעיניי.
הכי חשובים.
תתחילו משם. לבד, ביחד, עם ליווי, בלי ליווי. רק תתחילו!
היום.
עבור עצמכם, בני משפחותיכם, הילדים שלכם, ההורים שלכם, האנשים הסובבים אתכם (כן, כן, השראה היא משהו מדבק...) והשלום העולמי (למה לא? אם כבר מטרות נעלות!).
מעניין מה יתאפשר משם...



  1. צמצום משמעותי בצריכת הסוכר- אין צורך לומר ולהסביר. נראה לי שכולם כבר מודעים לזה. בערך באותה המידה שמודעים לכך שסיגריות מזיקות לנו. נכון?
    סוכר מזיק לנו!
    עודף גדול בצריכת הסוכר ממש ממש מזיק לנו!
    הוא תורם לעלייה במשקל שהיא קרקע פורייה לשלל מחלות למיניהן.
    ולסוכרת- מחלה מטבולית קשה. שהיא בדרגת מגיפה בעולם המודרני. ואפשר בהחלט להימנע ממנה עם אורח חיים מתאים, ואף להתמודד איתה ולאו דווקא בעזרת תרופות בלבד. אנשים רבים נמצאים בדרך לשם... במצב טרום סוכרתי במידה וקיבלו את תווית האזהרה, או כשהם כלל לא יודעים זאת בכלל!
    הסוכר מאכיל את כל הבקטריות המזיקות לנו, תורם לשגשוג פתוגנים ולהתפתחות סרטן (תאי סרטן ניזונים מסוכר בשמחה רבה!), משפיע לרעה על מערכות ואיברים בגוף שלנו (כבר כתבתי מאמר על הבעייתיות של הפרוקטוז, שהוא לכאורה "בריא" יותר), משחק עם ההורמונים שלנו ותורם משמעותית לתהליכי דלקת בגוף (בעיות של לב וכלי דם כרוכות היטב ברמות סוכר גבוהות ולאו דווקא בכולסטרול...).
    אפשר לדבר על סוגי הסוכר השונים ולהחליט מה נחשב טוב פחות מאחרים, אולם בל נשלה את עצמנו- סוכר הוא סוכר בכל מצב! וגם צריכה מרובה של פחמימות מתורגמת בגוף לסוכר! כך שאינני מדברת פה רק על הסוכר כשלעצמו, בקפה או בתה, בממתקים ובמאפים.
    ועוד לא התחלנו לדבר על סוכר בשתייה! שהוא אחת ה- בעיות של העידן שלנו. מי שמע על שתייה מסיבית של סוכר בתקופות עברו? תחשבו כמה נזק גורמת השתייה הממותקת לגוף (ולסביבה) שלנו.
    המלצתי: הורידו שתייה ממותקת, הפחיתו סוכר בשתייה חמה, הורידו משמעותית את כמות הממתקים והמתוקים שאתם אוכלים (כן, גם לילדים!), הפחיתו את כמות הפחמימות שאתם אוכלים ביום.
  2. הפחתה במזונות הנחשבים לאלרגניים- לא כולם יודעים מה מזיק להם. לפעמים המזונות שהכי מזיקים לנו הם אלה שאנחנו הכי חושקים בהם. זה מעגל קסמים שכזה שמשפיע לרעה על מערכות הגוף שלנו ותורם לעלייה במשקל, לחוסר איזון של פלורת המעיים, לבעיות הורמונליות, לתהליכים דלקתיים ואוטואימוניים בגוף ועוד.
    ישנם מזונות שנחשבים אלרגניים יותר מאחרים ואת צריכתם אפשר וכדאי לצמצם או אף להפסיק לתקופת מה, בעיקר כדי לבחון מה תהיה ההשפעה על הגוף בלעדיהם.
    ואני מדברת, כרגע, בעיקר על גלוטן וחלב (על אף שבהחלט ישנם לא מעט מזונות הנחשבים לאלרגניים יותר, אולם זהו פוסט כללי. אפשר לקרוא עוד בנושא בהקשר של הפרוטוקול האוטואימוני, למשל).
    לא חייבים לקבל אבחנה של "צליאק" כדי שהגלוטן ישפיע על הגוף שלנו. ישנם אנשים המתקשים לעכל את הגלוטן, שהוא חלבון המצוי בדגנים מסויימים, או את חלבוני החלב.
    אנשים רבים מגלים שבתקופה של חודש בה לא אכלו מזונות המכילים גלוטן (חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין ומוצריהם השונים: לחמים, מאפים, פסטות, קוסקוס, בורגול, ממתקים, מזונות מעובדים המכילים אותם ועוד) או מוצרי חלב (זה לא חייב ללכת ביחד, אגב) הם נפטרו משלל בעיות בריאותיות "קטנות" שהתרגלו לחיות איתם, כמו כאבי ראש, מיגרנות, נפיחות בבטן לאחר הארוחה, שלשולים קלים, משקל תקוע שלא יורד, בעיות נשימה "קטנות" למיניהן, בעיות עור "קטנות", כאבי בטן מדיי פעם ועוד.
    המלצתי: אתגרו את עצמכם לצמצום מזונות המכילים גלוטן או חלב לפעם אחת ביום בלבד.
    זה לא קל!
    לאחר שתתרגלו לזה התחילו לרווח יותר- אחת ל 2-3 ימים.
    ולאמיצים המוכנים לצלול למים- נסו חודש ללא גלוטן וללא מוצרי חלב- לגמרי!- בלי חמאה, שמנת, חלב, גבינות, עוגות, עוגיות, מאפים, לחמים, פסטות (ברוטב שמנת) ועוד.
    התחילו לקרוא תוויות היטב!
    אחרי חודש שכזה התחילו להחזיר לאט לאט, אם תרצו בכלל...
    ותראו מה ההשפעה.
    נסו להסתמך אך ורק על אוכל אמיתי ולא על התחליפים המעובדים שכתוב עליהם "ללא גלוטן" בסופר. משם לא תגיע הבריאות האמיתית... אלה תחליפים מעובדים שאינם מזינים בדרך כלל.
    יש פה בבלוג תווית שלמה "ללא גלוטן" שאפשר להיעזר בה ולקבל השראה ליצירת ארוחות נטולות גלוטן לחלוטין.
  3. חיזוק פלורת המעיים הידידותית הבריאה שלנו- מערכת העיכול שלנו מאכלסת, כדרך קבע, כמה מליארדי חיידקים החיים איתנו בדו קיום ועוזרים לנו לשמור על עצמנו. הם אחראיים על פירוק רכיבי מזון מסויימים, יצירתם של אחרים, שמירה חיסונית פנימית בתוך מערכת העיכול מפני פולשים זרים ושמירת הבקטריות הלא ידידותיות בסוג של תיחום.
    הם חשובים ביותר לבריאות הכללית שלנו וחוסר איזון בפלורת המעיים משפיע לרעה על גופנו ונמצא בבסיס של כל מחלה- מאלרגיה, לדלקת, למחלה מטבולית, לסרטן.
    חוסר האיזון עשוי להיגרם מנטילת תרופות למיניהן, אנטיביוטיקה, למשל, הורגת את כל החיידקים, ללא כל אבחנה, ולכן חשוב ליטול פרוביוטיקה במהלך ואחרי טיפול אנטיביוטי, כשגרה. זה לא מותרות! אולם גם תרוופת אחרות, כמו סטרואידים, תרופות הנלקחות באופן קבוע, גלולות נגד הריון ועוד.
    גורמים נוספים לחוסר האיזון בפלורת המעיים הם סטרס, מחסור בשעות שינה, אוכל מרובה בסוכר וחומרים מעובדים- בקיצור, כל הרעות החולות של העידן המודרני.
    המלצתי: הוסיפו באופן קבוע לתפריט שלכם מזונות פרוביוטיים טבעיים, כמו ירקות מוחמצים במלח (בכבישה בייתית, ללא חומרים משמרים. זה קל!), קמבוצ'ה, קפיר ושאר משקאות ומזונות בהתססה בייתית.
    במידה ואתם נוטלים תרופות באופן קבוע, מיצאו תוסף איכותי של פרוביוטיקה טבעית ועשו בו שימוש.
    כל זה, כמובן, במקביל להפחתת צריכת הסוכר!
  4. שעות שינה מספקות- לא, לא מדובר פה על מותרות בכלל.
    שינה היא צורך קיומי בסיסי של הגוף שלנו. ממש כמו הצורך לאכול ולהתפנות. כזה בסיסי.
    מרגישות זאת היטב נשים לאחר לידה, שלא תמיד מצליחות להתנהל בעולם כפי שהיו רגילות קודם ולכן- וטוב שכך, יש שינויים שצריך לתת להם את המקום שלהם. אני תמיד מנחה נשים במצב זה לחזור ל basics: אוכל, שתייה, שרותים ושינה. מעבר לטיפול הבסיסי בתינוק, כי את כל המעבר כדאי שמישהו אחר יעזור לעשות. לפחות בהתחלה!
    מבוגר בריא ממוצע זקוק ל 7-8 שעות שינה ביום.
    בכל יום.
    לא רק מדיי פעם, או בסופ"ש, או כשיוצאים לנופש.
    7-8 שעות שינה קבועות ורציפות ורצוי לשכב לישון עד 23:00.
    אורח החיים המודרני מזמן אינספור תירוצים לשעת שינה מאוחרת ביותר. בעצם, מרגע שהחשמל הפך נפוץ כל כך ומאז שמערכות הבידור הן חלק מהשגרה שלנו (טלוויזיה, מופעי בידור ובתי קולנוע והכי הכי- לדעתי- רשת האינטרנט, הסמארטפונים...) קשה יותר לשכב לישון מוקדם. יש לנו כל הזמן את התחושה שאנחנו "מפסידים" משהו שבדיוק קורה. משהו חשוב, מעניין...
    נדרש פה תהליך התבגרות וגמילה מדורג. בדיוק כמו עם סוכר ואלרגנים.
    גם זו סוג של התמכרות.
    המלצתי: לאלה מכם שאינם ישנים מספיק שעות שינה ביום, באופן קבוע, אני מציעה להתחיל תהליך מדורג של הגברת שעות השינה שלכם. כל כמה ימים לכו לישון 1/2 שעה מוקדם יותר, עד שתמצאו את עצמכם נכנסים למיטה ב 23:00. נסו לקום ב 6:00-7:00 אם זה ריאלי לכם.
  5. בדיקה שגרתית של מצבכם הגופני ותיסוף בהתאמה אישית- בדיקות דם אחת לשנה, בדיקות שיניים, ביקור אצל רופא הנשים אחת לשנה שנתיים, בדיקת שד (עצמית או אחרת) החל משנות השלושים המאוחרות. כל אלה ועוד חשובים לשמירת הקשר שלנו עם מה שקורה בגוף. בדיוק כמו שאין שנה שלא תבדקו את הרכב שלכם, תערכו תיקונים ותעבירו טסט, כך גם הגוף זקוק להתייחסות בראש דומה.
    קל יותר למנוע בעיות מראש, או לעלות עליהם מוקדם ולטפל מאשר להזדקק לטיפולים מורכבים יותר כשהמצב חמור יותר.
    לא חושבים כך? אני כן!
    בהתאם לתוצאות תוכלו לראות אם יש לכם צורך לחזק את הגוף בתוספים ספציפיים. אין טעם לקחת סתם מולטי ויטמין המכיל שלל רכיבים, אולם אף אחד מהם אינו בכמות משמעותית.
    אולי תגלו כך שתוכלו לשדרג את התפריט שלכם באופן קבוע במזונות המכילים יותר ברזל, למשל אם יתגלה מחסור בו, או ב 12-B. אולי תגלו שיש לכם צורך ליטול תוספים כדי להעלות את רמתם.
    ישנם תוספים, בעיניי, שיש לנו צורך קבוע לקחת אותם. פשוט כי אין לנו מספיק מקורות טובים עבורם בתזונה של היום.
    אומגה 3 למשל היא דוגמא מצויינת- חיוני ברמת כל תא ותא, משמעותי ביותר לטיפול בתהליכים דלקתיים ובשלל מחלות ומצבים בריאותיים. אם לא ניקח תוסף, כזה או אחר, לא יהיה לנו מאיפה לקבל אותו... המקור העיקר לו הם דגי ים ממים עמוקים. וזה לא כל כך בתרבות שלנו לאכול הרבה דגים, ואנשים רבים פוחדים מהרעלות כספית ומתכות כבדות שיש בדגים (אם כי בל נשכח שדגים גם עשירים בסלניום שעוזר לנטרל מתכות רעילות ועוד. עוד שפע מידע בנושא אפשר לקרוא פה, פה ופה).
    כך גם ויטמין D שנמצא חסר אצל מרבית האנשים בישראל- על אף שאנחנו במדינה שטופת שמש- עד כדי כך שקשה להשיג הפניה לבדיקת דם לויטמין כי הוחלט בקופות החולים שכולם זקוקים לתיסוף.
    על הסיבות לכך אולי בפוסט אחר, או שאתם מוזמנים לקבוצת הפייסבוק שלי להתדיין על זה.
    המלצתי: אל תדחו בדיקות שגרתיות. קיבעו אותן ועשו אותן. הוסיפו את מה שלא ניתן דרך האוכל בתוסף איכותי וממוקד. הרבה דברים אפשר בהחלט להשיג דרך האוכל... חיקרו את הנושא ומיצאו איך.
  6. הפעלת הגוף באופן יומיומי וקבוע- ולא, אני לא בהכרח מדברת על לעשות ספורט, כושר, פעילות גופנית מאומצת.
    זה גם נחמד ואפשרי בהחלט וישנן אינספור שיטות, גישות ואפשרויות.
    אני מדברת על אורח החיים היושבני המאפיין את העידן המודרני. כן, כן, אם לא הכרתם אזי יש בהחלט ביטוי כזה ואפילו בעיה שכזו.
    מרבית האנשים יושבים במשך רוב שעות עבודתם, אנחנו נוסעים ממקום למקום ומסיעים! הרבה מהקניות נעשות אונליין עקב שיקולי מרחק, זמן, חסכון ועוד. אין לנו זמן וכוח לעשות ספורט, או לקפוץ למכולת לקנות משהו- היי, יש בשכונה שלכם בכלל עוד מכולת? זן הולך ונכחד שכזה...
    המלצתי: נסו לאזן את דקות הישיבה שלכם עם דקות של פעילות במקביל. קומו כל חצי שעה ועשו כמה מתיחות, לכו לאזור אחר בסביבת העבודה או המגורים שלכם ועשו פעולה שונה. לכו לביה"ס ברגל, או סעו באופניים, סעו באופניים בעיר, עירכו קניות קטנות ברגל, לכן לטיול עם הכלב (אין לכם כלב? קחו אחד!), שימו שיר ביוטיוב וריקדו איתו במשך כמה דקות, או חצי שעה או שעה ועוד ועוד רעיונות!
    רק עשו זאת!


משהו מהרעיונות האלה תופס אתכם? מתחבר לכם? נשמע לכם הגיוני?
יופי! תתחילו משם.
רק תתחילו במשהו.
מה יבוא אח"כ? היי, מי יודע? רק אתם!
מוזמנים לספר לי מה אהבתם, מה רלוונטי לכם, לשאול ולשתף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה