"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

איך משלבים ילדים במטבח

אין ספק ששילוב הילדים בתהליך הכנת האוכל יעזור להם לפתוח את הראש ולהתנסות במגוון גדול יותר של אפשרויות, טעמים ומרקמים. ככל שהם קרובים יותר לאוכל, ילדים וגם מבוגרים יעזו יותר להתקרב אליו גם דרך הפה והמחשבה. זה פשוט נגיש יותר ופחות מפחיד ומאיים. לפעמים ייקח זמן חשיפה של כמה עשרות פעמים למזון מסוים עד שנהיה מוכנים לקבל אותו באמת, אולם בהחלט שווה לאפשר את ההתנסות הזו במלואה ולשם כך יש צורך בשיתוף פעולה ובקצת יצירתיות. 
כדאי להציע לילדים להשתלב בתהליך הכנת המזונות בנקודות שונות שלו:

יהיו ילדים שייהנו לכתוב את רשימת הקניות ולקשט אותה.

יהיו ילדים שייהנו להשתתף בתהליך הקניות, ביחד עם ההורים או אפילו בעצמם. כשהם כבר מספיק גדולים אפשר לשלוח אותם למכולת או לסופר עם רשימה, כדי שימלאו את עגלת הקניות בעצמם.
אם הם אינם גדולים מספיק עבור כך, אפשר להפעיל אותם בתוך החנות ולשלוח אותם להביא פריטים שונים, כאשר אם אינם יודעים היכן הם נמצאים יהיה עליהם לפתח התמצאות, לשאול אנשים או לקרוא שלטים, או פשוט... ללכת לאיבוד ולהתנסות בעצמם.

יהיו ילדים שייהנו מלתכנן ארוחות מסוימות ברמת המתכונים, סדר המנות ועריכת השולחן. ילדים יכולים לעזור מאד בעריכת שולחן האוכל ועיצובו וזה משהו שאפשר להוריד מאחריות המבוגר בשלב יחסית מוקדם בחיים.

יהיו ילדים שייהנו לבשל ממש. ושוב, לפי גילו של הילד ורמת המיומנות שלו ניתן לשלבו בתהליך הכנת המזון. חיתוך ירקות, ערבוב, העברת תערובות ממיכל למיכל, שיטוח ויישור, שימוש במכשירים חשמליים (כבר מגיל צעיר הם אוהבים ללחוץ על הכפתורים), שטיפת כלים, ייבוש כלים וסידורם ועוד. ולא לשכוח את מלאכת "ניקוי" הלקקנים וכלי הבישול....

כמובן שיש לשמור על כללי בטיחות ולאמן את הילדים מגיל צעיר להקפיד עליהם. תתפלאו לראות עד כמה ילדים לומדים לשמור על הכללים ואף מזכירים לנו, המבוגרים, מה נכון ומה לא נכון. טוב שיש עוזרים כאלה במטבח!

תוך כדי תהליך הבישול וההכנה של המזון אפשר להציע להם לטעום ולהביע את דעתם. גם אם מדובר בילדים שהם סרבנים ואינם נוטים לטעום מזונות חדשים, ניתן לעודד לטעום טעימה ממש קטנה. לפעמים יש הפתעות ומגלים דברים חדשים שאוהבים. אפשר גם לשחק משחקי ניחושים על הדרך, להתאמן במידות ומשקלים, בפעולות חשבון ועוד.
מי אמר שבישול זה רק בישול?

צבעים עובדים בצורה נפלאה על ילדים, כך שאפשר לשדרג ולגוון מנות בהתאם לצבעים שלהם, למשל, אפשר להכין איתם:

סירות ירקות ממולאות 
מכינים סירות מירקות שונים טריים או מבושלים (מוציאים להם את הליבה), כמו פלפלים, סלק, גבעולי סלרי, בטטה, תפו"א, קישוא, גזר ועוד. ממלאים את הסירות במטבלים וממרחים שונים, כמו טחינה, חומוס,כבד קצוץ, אבוקדו, גבינה, יוגורט עם זעתר, אפשר גם עם ממרחים בכיוון המתוק. ו... אוכלים.

חביתות צבעוניות 
אפשר להכין כמה חביתות קטנות בצבעים שונים: סגול- עם סלק, כתום- עם בטטה, גזר, דלורית או דלעת, ירוק- עם ברוקולי, קישוא, תרד, מנגולד, או חוביזות, צהוב- עם תירס וכורכום.

העיקר להיות יצירתיים, ליהנות ולאפשר מגוון מזון גדול.
וליצור קשר חיובי ומהנה בין הילדים לאוכל אותו הם אוכלים.
                            


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה