"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שלישי, 25 בפברואר 2020

סלט תרד ושומשום בסגנון יפני GOMAE

כשעבדתי ביפן, בטיול הגדול שלי למזרח, לפני מלא שנים, גרנו במעין גסט האוס של זרים. היינו מבשלים בעצמנו ומדיי פעם קונים אוכל מקומי או מק'דונלדס 😎 (זה היה הכי זול).
אחת המנות שהייתה אהובה עליי ביותר מהמטבח המקומי הייתה התרד עם השומשום.
היא כ"כ פשוטה להכנה וטעימה ומאז הכנתי אותה כמה פעמים וקצת שכחתי ממנה עד לתקופה האחרונה.
כשהלכתי לחפש אותה ברשת, גיליתי שקוראים לה gomae




במקור מכינים אותה עם תרד, אני מוסיפה לפעמים גם מנגולד, פק צ'וי או קייל.
זה עובד מצויין. אולם אם אתם בקטע מסורתי, לכו רק על תרד.


חומרים

1-2 חבילות תרד טרי (אפשר להשתמש גם בקפוא, אחרי הפשרה וסחיטת הנוזלים)
2-3 כפות זרעי שומשום
1-2 כפות רוטב סויה (אני משתמשת בכזה ללא גלוטן)
כפית חומץ אורז
כפית מירין
אני הוספתי גם מעט אבקת שום, לא חובה
(במתכונים השונים עושים לפעמים שימוש בסאקה או ברטבים יפניים אחרים, לפעמים גם בדאשי- ציר מרק יפני)


אופן ההכנה

אפשר לראות שיש פה ציר שנע בין המתכונים המסורתיים היפניים המדקדקים מאד בפרטים, במצרכים, בכמויות ובצורות ההכנה. ובין הפרשנות הישראלית המאלתרת שבי.

כבר הזכרתי שאני מאלתרת לפעמים בעלים הירוקים.
אני יכולה לאלתר גם בחומץ, למשל. בפעם האחרונה השתמשתי בחומץ התפוחים הבייתי שלי וגם הוספתי אבקת שום- שאני אוהבת- ולא מצאתי באף מתכון.

מתחילים מחיתוך הגבעול של העלים הירוקים והנחתם בקערה/ סיר עליו ניתן לצקת מים רותחים עם מעט מלח



אפשר לבשל את העלים במים הרותחים למשך כמה דקות, או פשוט להשרות




מרגע שהם חלוטים מספיק בעיניכם, הצטמצמו, אולם עדיין שמרו על צבעם, יש להוציא אותם מהמים החמים ולעצור את ה"בישול". ע"י שטיפתם במים קרים במסננת או העברתם למיי קרח.

לאחר מכן יש לסחוט אותם דיי טוב מהנוזלים


ואז אפשר לקצוץ אותם ולהניח בקערה עד להכנת הרוטב


במקביל לחליטת/ בישול העלים במים הרותחים יש לפזר את זרעי השומשום במחבת יבשה ולקלות אותם על אש גבוה תו,כ ערבוב והקפצה במשך כמה דקות, כדי למנוע את השירפותם.
כאשר הם מתחילים לקפוץ ולהתפצפץ מרחיקים אותם מהאש ומניחים בתוך עלי ומכתש.

למי שאין עלי ומכתש, אפשר להשתמש גם במעבד מזון, בלנדרים אישיים ועוד- כל מה שעובד בשבילכם לטחינת אגוזים וזרעים.
טוחנים את השומשום לעיסה גסה


ומוסיפים את שאר החומרים לרוטב.
אני מצאתי שגם פה טוב לי לאתר ולטעום תו"כ, כדי שזה לא יצא מלוח או חמוץ מדיי.
נהדר לערבב- לטחון את זה בעלי ובמכתש




כשהרוטב מוכן ועלי התרד נחלטו והתקררו להם זה הזמן לערבב אותם




המנה הזו טעימה מאד לאוהבי השומשום כמובן.
דרך נהדרת להכניס עוד ירוקים לתפריט, בתיבול יפני קצת אחר.
בתאבון!





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה