"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שני, 24 באוגוסט 2020

פעילות אוכל - קניות - תזונה לכל המשפחה

אם כבר נמאס לכם מפעילויות מחוץ לבית בחופש, בחום הגדול, או לחלופין מרביצה בבית ממסכים, משחקים ופעילויות יצירה כי בכל זאת סוף סופו של החופש הגדול בעידן הקורונה אולי הרעיון הזה יתאים לכם בצורה כזו או אחרת.

קפצתי עם הילדים לסיבוב קצר בסופר בישוב וחזרתי עם השראה!

הרעיון המרכזי הוא פשוט, אולם אפשר לשחק איתו בהתאם לגיל הילדים ולהבנה שלהם, לצורך שיהיה מבוגר איתם או למצב בו יכולים ללכת לבד. אפשר להכניס לכאן גם ענייני תקציב וחישובים כמובן ועוד כל מה שחשוב לכם. אם ישנה מכולת או סופר קרובים- שכונתיים- ישוביים זה נהדר בעיניי, הכי תומך בכלכלה מקומית. יש פה הזדמנות לפתח שיח בהרבה תחומים- מאיך מסודר הסופר ולמה, הפוליטיקה של המזון, בחירת מזונות, שפע ומחסור, צבעים באוכל, מעובד לעומת טבעי וקרוב לצורתו המקורית ועוד ועוד כיד הדמיון, השיח המשפחתי, רמת המודעות והידע , מה שמעניין אתכם ללמוד עוד עליו ועוד.

אז מה עושים?

יוצאים לארוחת קניות!
מלקטים את כל מה שרוצים לאכול בארוחה הבאה - בוקר, צהריים או ערב - במכולת השכונתית, בסופר שליד הבית, אצל הירקן וכדומה- אם יש אפשרות לתת לילדים עצמאות, זה נהדר. אם צריכים ליווי של מבוגר אפשר גם להפעיל אותם בצורה יצירתית במרחב הקניות.

לפני הקניות מחוקקים כמה חוקים (תרגישו חופשי להוסיף או לשנות):
  • כל אחד צריך לבחור 2-3 ירקות בצבעים שונים (אפשר לזרום ולאלתר פה- תוסיפו צבעים, שנו מספרים, ביחרו קבוצה ספציפית, נגיד עלים ירוקים, רק טריים או גם כאלה שיבושלו בהמשך בבית ועוד).
  • כל אחד צריך לבחור מנת חלבון שמתאימה לו: בשר, דג, שימורים כלשהם? נקניקים? ביצים, מוצרי חלב, קטניות, דגנים- בהתאם למה שמקובל עליכם בבית.
  • כל אחד יבחר - או יבחר שלא- פחמימות המקובלות עליו ועליכם: לחם כלשהו? פירות? מאפה? ממתק? תפו"א? בטטות?
  • דברו על שומנים- צריכים לקנות או שיש בבית: שמן זית, שמן קוקוס, זיתים, מוצרי חלב בעלי כך וכך % שומן אם אוכלים. אולי השומן מהחי מספיק?
אלתורים שונים ומשונים
  • הולכים ביחד או לחוד, אולי בזוגות?
  • יש תקציב מוגדר לכל אחד (מה אפשר לעשות אם רוצים להגדיל אותו?)
  • יש מסגרת זמן לכל שלב בקניות, או למשך הקניות עצמן
  • מי מכין את הארוחה בבית? אולי אפשר לשלב את הילדים בהכנת מנה אחת או את כל הארוחה?
  • כל אחד מביא חבר?
  • בוחרים בכוונה אזור אחר בארץ לקניות ומשלבים הכרות עם עוד מקום
  • ארוחה עפ"י נושא
  • הורים יכולים להפעיל ילדים צעירים בתוך מרחבי הקניות
  • שילוב משימות
ועוד כיד הדמיון והחשק!

והנה לכם הפעלה שיכולה להיות הכי פשוטה ללא הרבה השקעה וזמן או כזו שיכולה לקחת לכם אפילו זמן לשיח, לתכנון, לביצוע, ללמידה. הכל תלוי בכם!
הם בחרו בייגל עם הרבה מלח עליו, פלפל צהוב וגזר 
 והיה גם קוטג' 😉

אתם יודעים שבאירופה של עד לא מזמן (וגם בישראל של ילדותי) היה ממש מקובל לערוך קניות קטנות, רק עבור הארוחה שתיים הבאות. מרבית הקניות נעשו במעדנייה, אצל מוכר הגבינות וקצב, אצל הירקן, במכולת וכד'. מאז שנכנסו תאגידי סופרמרקטים גדולים כל העסק המקומי הופך לפחות כלכלי ולא פשוט לעמוד בתחרות הזו. אז אולי זול לנו יותר לרכוש במרוכז, בכמויות גדולות, בשיטה האמריקאית. אולם על הדרך אנחנו מאבדים כך את הקשר האישי, את הלחזור לאותו המקום עם מוכרים שמכירים אותנו הרבה שנים ואולי מביאים במיוחד עבורנו את מה שאנחנו תמיד מחפשים, את היכולת לשלוח את הילד לקנות משהו קטן במכולת (בצורה בטוחה... עם מודעות לכל מיני דברים שעשויים לקרות בדרך, נכון - העולם הפך מורכב יותר), את ההליכה ברגל וההכרות עם הסביבה המיידית שלנו המשתנה באופן יומיומי ועונתי, את התמיכה בעסק מקומי קטן המפרנס משפחה ואולי אפילו כמה משפחות, את הסחיבה ביד של הקניות ועוד ועוד.

המלצה למשחק נוסף היא ל"מלך הירקות" כמובן.
ועוד משהו שהולך אצלנו חזק בימים האחרונים הוא "אם היית צריך לבחור בפרי אחד מתוך שניים שלא יהיה קיים בעולם- במה היית בוחר ב...": בננה או אננס בננה או מנגו מנגו או אבטיח מוזמנים להמשיך לבחירתכם אז מעבר לשיח על טעמים אישיים וכו', זה מאפשר לנו לשוחח על חשיבות של גידולים מסויימים לתרבויות שונות. מה עושים עם בננות בעולם. עונתיות. כמה אפשר (ורצוי) לאכול מפירות ומאכלים אהובים.
מה בין הטעם האישי והבחירות הפרטיות שלי לאחריות קהילתית - ציבורית - עולמית ועוד

2 תגובות:

  1. אהבתי!
    שיתוף הילדים בקניות כשהיו קטנים היה אתגר אבל היום הם יודעים לתכנן ולערוך קניות, לעמוד בתקציב, להשוות מחירים ועוד...

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, לא תמדי קל להסתובב עם קטנטנים ולכן כל משפחה יכולה להחליט פה מה יתאים לה.
      אולי להצמיד ילד בוגר להורה אולי אחים בוגרים יכולים להתלוות לאחים צעירים.
      אולי הורה יוכל ללוות את הילדים ולהפעיל אותם בתוך החנות- להביא דברים, לקרוא שלטים, לחשב עלויות ועוד.

      עם כל האתגר, זה באמת משהו שיכול לתת להם תחושה של העתיד לבוא (גם אם בעתיד כוווולם יערכו קניות רק ברשת)

      מחק