"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שני, 20 בינואר 2020

מאפים ללא גלוטן- פוסט אורח של גילה רונאל


אני מכירה את גילה כבר המווון שנים, בעיקר מתחום ההריון- לידה כמובן. אולם הסתבר לי שהיא גם בשלנית חובבת ונוטה לכיוון הללא גלוטן, אז הזמנתי אותה לשתף את קוראי הבלוג במיני מתכונים מפרי מטבחה ולשמחתי היא נענתה בחיוב.
אז למי שלא מכירים גילה רונאל היא "האמא" של הדולות בארץ 😀
מעבר להיותה דולה ומלווה של הרבה זוגות ומשפחות, היא גם מכשירה נשות מקצוע בתחום התמיכה בהריון ובלידה כבר קרוב ל-30 שנה. גילה היא אחת האחראיות להטמעת השרותים הללו בחדרי הלידה בארץ, מכותבות הספר "טבעי ללדת" ופרסומים רבים נוספים ושווה להכיר אותה ולעקוב אחרי מעשיה.
מפנה את הבמה למילותיה של גילה ולמתכוניה

_________________________


כשהפכתי לאמא, היה לי ברור שאני רוצה שהילדים שלי יאכלו אוכל בריא מבלי לוותר על הטעם. היינו אז צמחונים (עד שהם הפכו אותנו לטבעונים) והילדים ינקו והתחילו לאכול בשילוב עם ההנקה בגיל שבעה-שמונה חודשים בערך, שזה נחשב די מאוחר, כי ככה הם רצו. עד היום אני טוענת שאני לא יודעת להאכיל ילדים, כי או שהם ינקו או שהם אכלו אוכל-ידיים שהיו מסוגלים לאכול לבד.
אני אוהבת לבשל ומפתחת מתכונים לבד. ממתכונים של אחרים אני מקבלת השראה אבל לא ממש מצליחה לעקוב אחרי הוראות, כמויות ומרכיבים. את המתכונים הכתובים שלי יצרתי עבור התלמידות שלי-  במיוחד אלו שבקורס שנהנות ממעשי ידי, שלוחצות עלי גם לארגן קורס בישול (בקרוב, אולי... סדנאות קצרות). בכל פעם שאני מתאמצת למדוד כמה יש מכל דבר ומשחררת מתכון אני אומרת להן: זה עבורכן על אף שאני יודעת שלא תכינו כי כיף לכן לאכול את זה אצלי J
חומרי הגלם שאני משתמשת בהם הם על טהרת הצומח, משתדלת גם בלי גלוטן כי חלק מבאות ביתי רגישות במידה זו או אחרת. שאלה שאני נשאלת תדירות היא: איך יש לך זמן והשואלת מתכוונת להנבטה, טחינת קמחים לבד, הכנת גבינות טבעוניות, יוגורט טבעוני וכו’. בהיותי מופרעת קשב, מה שמעטים יודעים כי אני מצליחה לעשות מאה דברים בבת אחד (ואולי בזכות), אני חייבת שיהיה לי סדר פנימי כמו למשל לזכור בע״פ מה אני צריכה כי ככה זה מתרחש מהר יותר. כך או כך, הבישול והאפייה הם הדבר הזריז ביותר שאני עושה. מה שנקרא - מתקתקת.
מכירים אותי בעיקר כדולה אבל חוץ משלל התארים הנוספים שלי, אני מטפלת ברפואה משלימה בעלת תואר שני בבריאות הוליסטית מאוניברסיטת לסלי שבבוסטון. למדתי בארץ וחלק מהלימודים לתואר היו לימודי תזונה.
כששואלים אותי מה אביא לארוחת יום שישי, אני עונה בדרך כלל: מה שיהיה אצל הירקן. אני נהנית ללכת לאיבוד בין פטריות לפראסה, לא מתעצלת לקלוף אפונה מתרמיליה ולקצוץ שעועית ירוקה קטן קטן, שלאף אחד לא יתקעו הסיבים בגרון. מאחר ואני גרה ביפו ושכני הערבים משתמשים הרבה בתרד, מלוחייה ועלי גפן, הרי שאלו, לפני עונתם נמצאים בזמינות מלאה ובטריות רבה.
אז יאללה, ניכנס למטבח?

קמחים
נתחיל ממאפים. הקמחים שאני משתמשת בהם מבוססי קטניות ודגנים. לאחר ניסיונות רבים, התייצבתי על קמח תירס דק, קמח כוסמת ירוקה, קמח אורז מלא וקמח שקדים. תוכלו למצוא אצלי בארון גם קמח קינואה, קמח עדשים וקמח חומוס, אבל ההם, הראשונים הם החביבים עלי.


תבניות
אני מחבבת תבניות קטנות של מאפינס. ככה לא צריך לפרוס ואז לפעמים זה מתפורר. כך אני יודעת בדיוק כמה אני אוכלת וגם, מאחר ואני דולה וגם מלמדת ולפעמים שעות רבות מחוץ לבית, קל לי לקחת את זה איתי. יש תבניות קטנות מקרטון ותבניות מסיליקון שהן רב פעמיות (טרם גיבשתי דעה לגבי שימוש בסיליקון). החביבה עלי ביותר היא תבנית סיליקון עם שקעים מלבניים ארוכים. זה נפלא לקחת לעבודה או לבית הספר.
בחרתי בשלושה מתכונים בעלי איכויות טעם שונות - ניטרלי, מתוק ומלוח.

מאפינס תירס בעלי טעם ניטרלי של גילה

מה זה טעם ניטרלי? אפשר לאכול אותם עם מתוק ועם מלוח בזכות השילוב של רסק התפוחים ושל המלח. אפשר לאפות בתבניות מאפינס/ שקעים או בתבנית מאורכת ואז מתקבל לחם/עוגה.

פאזה רטובה:
200 גרם חלב אורז או דומיו
4 כפות שמן 
100 גרם רסק תפוחים

פאזה יבשה:
חצי כוס קמח תירס דק. קמח, לא פולנטה, קמח...
חצי כוס קמח כוסמת ירוקה או קמח אורז מלא
כפית אבקת אפיה (ללא אלומיניום) 
חצי כפית מלח הימאליה

פפריקה מתוקה ושומשום לקישוט

לאחד את כל המרכיבים, לצקת לתבניות, לפזר פפריקה ושומשום ולאפות כ - 40 דקות, בתנור שחומם מראש ל - 180 מעלות.
להוציא כשהחלק העליון שחום וקצת מבוקע.

וגם - אפשר ורצוי להוסיף חצי כוס גרגירי תירס טרי או קפוא. אפשר לתבל בעירית וצמחי תבלין אחרים או מיני אגוזים וגרעינים אבל הייחוד שבהם היא הפשטות וה״ניקיון״. בלי הרבה מרכיבים פשוט וטעים




עוגה בחושה טבעונית של גילה 

1 כוס קמח כוסמת ירוקה
חצי כוס קמח שקדים
חצי כוס שבבי קוקוס
1 כוס תערובת אגוזים קצוצים גס (לא לילדים)
1 כפית א. אפייה ללא אלומיניום
1 כף קינמון + מעט תבלינים אחרים שאוהבים כמו פלפל שחור/ מוסקט/ בהרט
חצי כוס סוכר חום או מייפל או שילוב של שניהם סה״כ – חצי כוס
לערבב את כל החומרים היבשים היטב. אם משתמשים במייפל להשאיר אותו לערבוב עם החומרים הרטובים.
להוסיף:
חצי כוס שמן זרעי ענבים או כל שמן אחר שאתם אוהבים או חלב קוקוס (ארוי די)
1 מעדן אלפרו וניל או קוקוס
כוס חלב סויה/ אורז/ מיץ תפוזים מאוד מתאים לעוגה הזו
לערבב בשמחה ובאהבה

וגם - ניתן להוסיף שוקולד צ׳יפס מאיכות טובה ואחוזים גבוהים של מסת קקאו, כוס תערובת פירות חתוכים, בננה חתוכה קטן קטן או פירות יבשים.
אפשר לאפות בתבנית אינגליש קייק או בכוסיות קרטון בינוניות למאפינס.
לידיעה - מעדני סויה של אלפרו הם תחליף מצוין לביצה בעוגות כמו גם רסק תפוחים שבושלו (במתכון הקודם).
כשהעוגה אפויה ועדיין חמה, להבריש במעט מייפל ולהשאיר בתנור עם פתח לאוורור.

מאפה קישואים ללא גלוטן של גילה

600 גרם קישואים/ זוקיני מגורדים
1 כוס קמח תירס דק דק
חצי כוס קמח שקדים או כוסמת ירוקה
250 מ״ל יוגורט טבעוני קנוי או עשוי בבית או גבינת סויה 9%
240 מ״ל משקה סויה/ שקדים/ אורז, להעשרת הטעם אפשר להחליף במי/ חלב קוקוס (ארוי די)
ארבע כפות שמן זית
מלח לפי הטעם
פלפל אנגלי/ בהרט/ כמון, מה שאוהבים
לערבב היטב ולבדוק שאין גושים בקמחים, לאפות בתבנית שטוחה ואז זה יוצא כמו פשטידה, או תבנית שקעים.
גם כאן אפשר לקשט בפפריקה מתוקה ובשומשום. ניתן לגוון עם שומשום שחור או קצח.
לא תפסיקו להכין את זה, תאמינו לי...
וגם - ניתן במקום הקישואים לחלוט כרובים או ברוקולי, לחתוך קטן קטן ולהשתמש בהם בפאזת הירקות. ניתן גם לשלב גזר עם הקישואים



זהו לפעם הזו. אנא נסו ושלחו לי תגובות, שיפורים, רעיונות. תזכרו שיצירתיות היא מהרכיבים החשובים במטבח כמו בכל דבר בחיים. אל תהססו לשנות מרכיבים, לטעות ואז למצוא את מה שמתאים לטעם שלכם. בקיצור – תשחקו, כי מה טוב  מזה?
להתראות,
גילה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה