"מה יש לצהריים???????? אני רעבה!!!!!!!" נשמע לכם מוכר?

הורים רבים משתפים אותי באתגר היומיומי המתחדש שלהם- מה להכין לארוחת הצהריים.


לפעמים הצורך הזה עולה רק כשהילדים מסיימים את תקופת הגן ומתחילים את ביה"ס ולפעמים אף קודם לכן.


יש לא מעט הורים המעוניינים להציע מגוון תזונתי איכותי לילדיהם ומואסים בארוחות מוכנות מהסופר. הם בוחרים להזין את משפחותיהם באוכל אמיתי, בייתי, טעים ובעל ערך תזונתי גבוה. שאין בו חומרים משמרים, מוצרים מעובדים וכל מיני תוספים בסינית מדוברת. ועם זאת לא כולם מרגישים מאד יצירתיים במטבח. יש אנשים שרק למדו לבשל כשילדיהם התחילו לאכול ולא מרגישים שזה בא להם בקלות.

מתוך ההבנה הזו ומהסתכלות על ההתנהלות במטבח הפרטי שלי הבנתי שאני יכולה להציע כל מיני רעיונות כדי לעורר השראה ולאפשר גם לאחרים להכין אוכל איכותי ובריא שלא בהכרח יחזור על עצמו בכל פעם (וגם קבלתי בקשה מפורשת לשתף מהידע והנסיון שלי, אז החלטתי ללכת על זה. תודה חן!)

קוקו, משוגע על בישול

יום שני, 19 במרץ 2012

עוד כמה מתכונים טבעיים, לא בהכרח לצהריים

אני קוראת המון חומר על תזונה פליאוליטית/ קדמונית ועוברת על המון בלוגים ואתרים משובחים למדיי.
כמובן שאני מייד נמשכת לחלקים המעשיים, למתכונים, ונהנית לגלות מתכונים שחדשים לי, עם חומרים פשוטים מאד.
יש דברים, כמו חמאת החמניות sunbutter או קמח הקוקוס שאין להשיג בארץ, כמו במקומות אחרים, או שלא פשוט למצוא (כמו קמח השקדים) אולם דיי פשוט להכין אותם לבד.
[ואולי כבר יבוא מישהו וירים את הכפפה וייבא חלק מהמוצרים האלה ארצה?]

אז החלטתי להתגייס למשימה ולהכין כל מיני דברים שנראו לי ממש מגניבים ומתבססים על חומרי גלם פשוטים יחסית.

המתכונים האלה, אגב, יכולים להתאים לא רק למי שאוכל "פליאוליטי" אלא גם לצמחונים, לאלה שאוכלים דל פחמימות, לטבעונים ואפילו לטבעונאים.

________________________________________________________________

כך מכינים sunbetter- חמאת גרעיני חמניות (שמסתבר שיש לה ריאקציה מאד מעניינת עם סודה לשתייה באפייה... מי יודע?)

***את זה עוד לא הספקתי להכין, אם כי אני בתכנון כבר כמה ימים. פשוט צריכה לקנות זרעי חמניות... אדווח אחרי שאכין. בינתיים משאירה פה את המתכון שנראה לי ממש שווה****

את אלנה כבר הצגתי פה בעבר, בשבוע בהשראת בלוגי אוכל אחרים שעשיתי פה.
היא באמת השראה הבחורה הזו.
הנה מתכון שלה ללחם פליאוליטי

חומרים

1/2 כוס חמאת שקדים (שקדיה וחבריה)
2 ביצים
2 כפות דבש
1 כפית תמצית וניל
1/4 כפית סטיביה (אני ויתרתי...)
1/4 כפית מלח ים
1/4 כפית סודה לשתייה
כף קנמון

אופן ההכנה

מערבבים בקערה את חמאת השקדים עד למרקם קרמי (אפשר גם בבלנדר מוט, אולם אין צורך. פשוט ערבבתי בכף).
מוסיפים את הביצים, הדבש, הוניל והסטיביה ומערבבים.
מוסיפים את המלח, הקנמון והסודה לשתייה ומערבבים היטב.
מעבירים לפיירקס ואופים בחום של 160 מעלות למשך 15-20 דקות


בדקתי באמצע הזמן בתנור... טוב, פעם ראשונה בכ"ז

מודה שבהתחלה הייתי סקפטית ליכולת של זה להתרומם ולהיות ממש "לחמי". אולם זה ממש עבד.
זה יצא במרקם שבין עוגה ללחם, קצת קפיצי כזה ונחמד. לא מתוק מדיי וממש מגניב עם או בלי ממרח.
הבן שלי טרף את זה ורצה גם להשאיר למחר לגן (אני בספק אם הוא יצליח להשאיר משהו לעצמו...)



דברים שאפשר לעשות עם קמח שקדים


בינתיים הגעתי לתוצאות סבירות עם נסיונותיי להכין לבד קמח שקדים.
במעבד מזון טחנתי שקדים. בהתחלה שברתי אותם וכשזה כבר היה נראה מספיק שבור התחלתי לעבוד עם ה pulse כדי שלא להגיע למצב של חמאת שקדים, אלא רק לשברים יותר ויותר עדינים



זה הצליח, אולם לא לגמרי עד לדרגת קמח של ממש.
טרם מצאתי לקנות קמח שקדים של ממש בסביבה בה אני גרה. אמשיך לחפש כדי לראות את ההבדלים.
סופסוף מצאתי "קמח שקדים" או כמו שקראו לזה ב"ניצת הדובדבן" "שקדים טחונים".

בינתיים "קמח השקדים" שהכנתי הלך מעולה בפנקייק שהכנתי:

חומרים

1 כוס קמח שקדים
3 ביצים
כפית תמצית וניל
1/2 כפית קנמון
1 בננה מעוכה

אופן ההכנה

מערבבים את הכל ביחד (את הבננה פשוט מועכים פנימה)


אפשר להמתיק אם רוצים, אם כי אין צורך כי ממילא אוכלים אותם עם משהו מתוק.
אפשר להכין את הבלילה מראש ולתת לה לשבת במקרר כמה שעות/ לילה כדי להכין במהרה בזמן אחר (אולי לארוחת בוקר, למשל?)
מחממים שמן קוקוס במחבת וכשהוא חם יוצקים פנימה מהתערובת. כשהפנקייקים מבעבעים מעט הופכים אותם לצד השני.
כל העסק לוקח משהו כמו דקה גג על כל צד



ממשיכים כך עד שכל התערובת מוכנה


אוכלים עם דבש/ סילאן/ מייפל אמיתי או כל דבר שנראה בעיניכם ראוי (ניסיתי עם חמאת בוטנים וסילאן והיה מעולה! בטח אפשר גם לכיוון המלוח).

הילדים מאד אהבו עם דבש!

[להגר יש מתכון קצת אחר, גם הוא עם קמח שקדים]

12 תגובות:

  1. ראיתי בלינצ'ס כאלו במספר חתונות שהייתי בהן לאחרונה, כמובן שהם היו לא חלביים - אין לי מושג איך הכינו אותם בלי חלב אך היה נהדר.

    השבמחק
  2. הרעיון של חמאת גרעיני חמניות נשמע מעולה. אני צריכה לנסות

    השבמחק
  3. ורד, אם אני מכינה חלב שקדים ונשאר לי כל ה"בשר" אחרי הסחיטה, זה גם מתאים? או שזה יבש מדי לדעתך? כי ניסיתי להכין ממה שנשאר גבינה, כמו באיזה מתכון של אלומות שיש ברשת, וממש לא אהבתי את התוצאה. אז אולי אני צריכה לנסות שוב, אבל גם להכין מזה פנקייק זה רעיון טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. רותם זה נראה לי ממש מתאים.
      אחת הבנות כתבה שזה בדיוק מה שהיא עושה. היא סיפרה שהיא מכינה הרבה חלב שקדים ואז מייבשת את מה שנשאר ומכניסה לפשטידות, לעוגות וגם אפשר להכין מזה את הפנקייקים.
      מתארת לעצמי שזה גם יעבוד כשזה יותר רטוב.
      שווה לנסות. בטח לא לבזבז כזה משאב יקר ערך.
      מוזמנת לספר איך יצא

      מחק
  4. היי ורד,
    אני מאוד נהנית לקבל את המתכונים שלך, המתכונים יכולים להיות נהדרים לפסח.

    יש לי אולי שתי פתרונות להציע לך.
    קמח שקדים - מנסיון החד פעמי שהיה לי עם פרוסות שקדים הם יותר יבשים משקדים רגילים, ולכן כאשר טחנתי אותם המרקם שיצא לי היה קמחי.
    לגבי בשר של שקדים - את יכולה לעשות גם עוגיות מרוקאיות שעושים בד"כ למימונה: לטחון יחד 250גר' שקדים, 250גר' אגוזים ו-250 גר' סוכר. להוסיף קציפה מ-3 חלבונים וליצור כדורים קטנים לצפות באבקת סוכר ולאפות בטמפ' 180, עד שהעוגיות מתחילות להתפקע.
    סימה

    השבמחק
  5. היי ורד,
    זו שוב אני, סיפרתי לחברתי על הבלוג ועל קמח שקדים והיא אמרה שכשהיא קונה בשוק רחובות אצל מוכר התבלינים שקדים היא מבקשת שהוא יטחן לה אותם.
    היא אומרת שהמרקם לא ממש קמחי ועם מעט גבשושיות, אך היא אוהבת את זה כך.
    סימה

    השבמחק
    תשובות
    1. סימה, אחלה רעיונות.
      אני מאמינה שכדי להגיע למרקם של קמח צריך מטחנה שהיא מאד חזקה כדי שלא ייהפך ל"חמאת שקדים".
      כנראה שיש דברים שקל יותר לרכוש ולא בהכרח להכין, על אף שאני ממש בעד להכין לבד כמה שניתן.

      העוגיות נשמעות מדליקות. ינוסו בקרוב. תודה!

      מחק
  6. היי ורד,
    תודה לך על הרעיונות שלך , יש לי במקפיא כבר איזה חצי שנה מרציפן שהכנתי לקראת איזה אירוע, ותהיתי למה אוכל להשתמש בו.
    עכשיו עושה רושם שאוכל לעשות ממנו את הפנקייקים המקסימים שלך.

    אגב אתמול קניתי שקדיה משקדים מלאים ולא משקדים מולבנים , האם בזה השתמשת במתכון שלך ?
    אגב בעקבות הבלוג שלך קניתי גוג'י בריס וכבר עשיתי להם PROMOTION, ושכנעתי את שכנתי לקנות אותם ולאכול אותם.
    התחלתי להוסיף אותם לשייק בוקר שלי, יש לי רק שאלה אחת איפה אפשר לקנות אותם במחיר שפוי ?

    השבמחק
  7. רעיון מגניב עם המרציפן. מעניין איך יצא...

    לא מכירה שקדיה משקדים מולבנים לעומת אחרים. מכירה שקדיה שמכינים פשוט משקדים טחונים.
    זה לא ממרח שקדים שהוא יכול להכיל סוכר וכל מיני ממתיקים אחרים.
    הגוג'י הם באמת נפלאים. סופרפוד במיטבו.
    לא צריך לאכול אותם בכמות גדולה בסה"כ. וכן, אני יודעת שהחיר גבוה, בדיוק עכשיו חזרתי מקנייה... בד"כ המחיר שלהם גבוה.
    חפשי מקומות שקונים אותם על משקל, מאמינה שאז זה זול יותר מאשר כשזה מגיע ארוז

    השבמחק
  8. היי ורד

    ניסיתי בהתלהבות את הלחם הפליאוליטי שנראה לי מעולה אבל משום מה הוא כמעט ולא תפח לי גם אחרי חצי שעה בתנור :(
    הייתי אמורה להוסיף מים לשקדיה או להשאיר אותה כמו שהיא, כי הכמות של הבלילה באמת יצאה קטנה. אולי כן כדאי לערבב בבלנדר מוט כדי שנפח הבלילה יגדל?!
    יש לך עוד רעיון איפה טעיתי....??

    השבמחק
    תשובות
    1. הכמות פה אינה גדולה, את יכולה להכפיל כמויות אם את רוצה יותר גדול.
      כפי שכבר ציינתי, הלחם לא תופח מאד, כמו לחם שאת מכירה. אולי אפשר לנסות לשים אותו בתבנית של אינגליש קיי ואז הוא יהיה גבוה יותר.
      אולי הטעות היא בציפייה...
      תסתכלי על הקישור שנתתי מהאתר של אלנה, יש שם וידאו שבו היא ממש מראה איך היא עושה את זה. תוכלי לראות שם את כל השלבים ולהבין אם יש משהו שעשית לא טוב. אם כי נשמע לי שעשית בסה"כ ממש בסדר...

      מחק